Lång/halvlång släde för ~40k

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tja,

Har ju som många redan vet planer på att förlänga min Fusion och på så vis åka halvlång maskin framöver.
Men, det kanske vore ett smartare alternativ att faktiskt byta skoter helt?

Men då är ju frågan, vad ska man ha för halvlång/lång skoter för ungefär 40 papp?
Kraven är;

Helst inte äldre än 2004-2005.
Backväxel.
Rejäl matta.
Bra dämperi.
Modernt och smidigt chassie.

Jag är ute efter en crossovermaskin i första hand, då jag oundvikligen kommer köra en del led, och tror att en mountain kommer kännas väl tippig och kanske begränsad efter leden? Å andra sidan så anser jag åkningen utanför leden vara den allra bästa. Detta gör att jag har ett dilemma...
Prioritera bort lite ledegenskaper för att maximera upplevelsen i pudersnön eller "fega" och köpa mig en skoter som faktiskt funkar bra på led?

Tips och förslag är mer än välkomna :)

/K
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ski doo tundra 380f skulle jag satsa på! låg vikt, genomtänkt chassi precis som du vill ha, fjädring som sväljer halvdana leder och en matta som tar dig ut i djupsnön och upp på vidderna så du kan tränga dig in mellan träden och lämna oss andra sopor med sliten kortmatta i snöryken! hälit! själv ska jag rikta in mig på att få ihop det upp pallade åbäket jag har! det blir min modd!

och förresten strunt i högkamsmatta vi har ju typ aldrig så pass me snö så du behöver en ändå! :) satsa på en sjysst styrhöjare och ett stormkök istället.!