Ladda batteri

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Tjena gubbar!

Jag har införskaffat en 99:as Summit 600 och skulle i tisdags ut och prova lite i ny-blöt-snön som hade vräkt ner. Men då har ju batteriet dragits ur så jag fick dra i snöret för att starta. Nåja nu har jag tagit ur batteriet och tänkte ladda det, så jag undrar... ungefär hur länge ska man ladda såna här "små" 12V batterier.

//Rydde (har bara kört saab förrut)
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Ladda..

Så här är det:
Man ska alltid ladda batteriet med en ström som motsvarar 10% av batteriets kapacitet.
dvs. Om batteriet är på 12 ampere så ska du ladda med 1,2ampere och sen så har det ingen betydelse hur länge eftersom de flesta laddare har en skyddsfunktion som hindrar överladdning.
Men du bör ha batteriet minst 2 timmar på laddning, ungefär alltså, det kan ju variera.
Men om du har en laddare med underhållsladdning (överladdnins skydd) så tycker jag att du borde låta vara över natten, det brukar jag göra.
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Ville bara säga...

...att man mäter batterikapacitet i mAh (milliAmpere timmar)!
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Ja ja, okej......

Ja ja, om det nu ska vara så noga men jag tror faktiskt att det flesta förstod.....
Jag har för den delen sett batterier som mäts i Ah så det behöver inte vara alltid mAh......

Skit samma, det är väl inte så noga.


P.s. Vilket j***a skit väder det har varit hela veckan, först nu börjar det vara minus ute...
Ha de //Erik