laga små rostfläckar på bilplåt?

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
Halloj, har efter många veckors ältande på blocket blivit bilägare. men som alltid med begagnade bilar finns oftast mer eller mindre rostfläckar under lacken som orsakat små fina rosor... frågan är då, hur ska jag fylla igen hålen/fläckarna och grunda/lacka för att få en bra finish.
tvivlar på att nåt av rosten är hål rätt igenom men det är alltid bra att va beredd på de värsta.
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Det absolut bästa är ju om du kan låna en bläster, då får man bort all rost utan att ta bort plåt,
vilket gör spacklingen/lackningen mkt enklare, ska man slipa så måste man oftas slipa bort ett ganska tjockt lager plåt för att få bort rosten som gått djupast.

Sen är det väl bara att ta fram rostskydd, spackel, slippapper samt lack och ev. klarlack.
Och hur man göra det arbetet är ju helt beroende av vilket resultat man vill ha.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Slipa rosten, glasfiber spackel (vid grova rost angrepp), fin spackel, rost skydd, slipgrund, färg och ev. klarlack.

Du ska INTE rost skydda innan spacklet, då spacklet fäster sämre då och risken finns att de släpper..
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
ok, blästermunstycke har vi hemma. men hur ska jag få en snygg å jämn övergång mellan begintlig lack och den nya?
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Du ska INTE rost skydda innan spacklet, då spacklet fäster sämre då och risken finns att de släpper..
Det går jättebra om man använder epoxy som rostskydd.

ok, blästermunstycke har vi hemma. men hur ska jag få en snygg å jämn övergång mellan begintlig lack och den nya?
Slipa ut kanterna med 120 papper och spackla.
Spackla igen rost porerna med glasfiberspackel när du har blästrat istället för rost skydd.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
När du grundmålar så tejpar (täcker in) så inte det kommer mål på sidan av stället du vill lappa. Sedan tar du bort 1-2 cm av tejpet å mattar ner grundfärgen lite vid övergångarna. Efteråt målar du med samma färg som bilen så det även går utöver stället du har grundmålat med typ 2 cm, Sedan så kan du vattenslipa ner skarvet försiktigt. Visså målarfärger har ju liksom lack färdigt i sig också. Annars så måste du ju lacka efteråt ! Att polera med mirka polarshine g10 eller liknande kan ju vara bra också. Hoppas jag var till någon nytta. O ifall ni tycker ja har riktigt fel så kan ju någon bilmålare ge tips ? :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
men efter att jag har lackat kommer det ju bli en kant. hur får jag den jämn??
Jag har struntat fulständigt i att maskera då jag har upplevt att resultatet blir bättre då. Det är ju ändå samma färg och övergången syns inte.
Nu har du två förslag, välj ett... :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag lagade ett lacksläpp på min bil förra året och det syns inte att jag har lagat.

1. Jag började med att slipa ner med en dremel så all rost försvann, bäst är ändå blästra.

2. Köpte ett supermedel som äter upp dom små porerna med rost i som man inte riktigt kan få bort genom att slipa. Själva medlet blir som en hård spackel liknande grund som jag slipade till.

3. Applicerade vanligt PP100 spackel och slipade ner först med 400, 600 och sist 1200.

4. Köpte en airbrush (är ett måste tycker jag) sprayade på grundfärg slipade igen med 1200 papper för att få bort små damm partiklar.

5. På med topplack, jag maskerade inte för att då blir det så ful kant plus att om man lackar med en airbrush då man kan lägga så tunna/smala lager så är det lätt att göra snygga övergångar.

6. Klarlack, jag la på 4 varv om man är jätteseriös så kan man helst slipa med ett superfint sandpapper mellan lagrerna.

7. Polera hela bilen och den ser ut som ny igen ;)
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Jag lagade ett lacksläpp på min bil förra året och det syns inte att jag har lagat.

1. Jag började med att slipa ner med en dremel så all rost försvann, bäst är ändå blästra.

2. Köpte ett supermedel som äter upp dom små porerna med rost i som man inte riktigt kan få bort genom att slipa. Själva medlet blir som en hård spackel liknande grund som jag slipade till.

3. Applicerade vanligt PP100 spackel och slipade ner först med 400, 600 och sist 1200.

4. Köpte en airbrush (är ett måste tycker jag) sprayade på grundfärg slipade igen med 1200 papper för att få bort små damm partiklar.

5. På med topplack, jag maskerade inte för att då blir det så ful kant plus att om man lackar med en airbrush då man kan lägga så tunna/smala lager så är det lätt att göra snygga övergångar.

6. Klarlack, jag la på 4 varv om man är jätteseriös så kan man helst slipa med ett superfint sandpapper mellan lagrerna.

7. Polera hela bilen och den ser ut som ny igen ;)

Lät alldeles kanon det där enligt mig. Men 1200 papper är nästan för fint, kan bli för dåligt fäste i färgen då.
räcker med 320 innan grunden och 600 innan färg.
Man kan ju även våtslipa runt och polera för att snygga till det ännu mer med typ 2 - 4000 papper.