Ledavgifter?

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Om man åker över flera skoterområden måste man då lösa ledavgift på alla ställen man åker på?
Vi planerar en längre färd till vinter och kommer att korsa flera ledområden.

//Enslow

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det beror helt på var ni ska åka. I fjällvärlden är det ganska vanligt med betalleder. Speciellt i turisttäta trakter och i reservat. Lägger ni långturen så att ni passerar flera olika betalområden, ja då är det bara att glatt och dyrt pröjsa per område. Att åka utan att betala blir ännu dyrare om du blir ertappad. Annars är det, i mindre turisttäta områden, fritt att åka lederna. Ex.vis här i Dalarna är det gratis, förutom i kanske ett par-tre olika områden. SOND, (SkoterOmrådeNorraDalarna), typ Älvdalen och upp mot Idre/Grövelsjöfjällen, ett område från Noppikoski och uppåt mot Härjedalen vet jag är betalområden. Hur det ligger till i Sälenfjällen har jag ingen koll på. Men som sagt, det finns gott om områden som är fria att åka på. Men kutym är att man löser ett medlemsskap hos klubbar i områden där lederna sköts bra och/eller man ofta vistas i. Vanlig hederlig solidaritet alltså.

Det ultimata hade förstås varit om varje skoter-eller registrerad skoterÄGARE årligen betalade en summa till någon av våra centralorganisationer, SNOFED eller SSCO, som därefter fördelar ut pengar till ledhållarna runt om i landet. Då skulle man slippa dels, osäkerheten om man verkligen betalat för området man kör på, dels känna att man snyltar hos klubbar som har fri åkning på lederna. Dessutom slapp man ju att betala i kanske tre-fyra områden under en dag, vilket ju lätt drar iväg uppåt tusenlappen.

Dryftades f.ö. ganska livligt för ngt år sedan här på forumet. Med många som skrek NEJ NEJ och ÖSTSTATSFASONER, främst då lössnöåkare som ALDRIG åkte led. (Sa dom).
- Men dom tar väl skotern under helikoptern till fjällbranterna och ravinerna. Så måste det vara. Påfallande många av nejsägarna var heller inte med i någon klubb. Så det är kanske snålheten som är orsaken till många av nej-en?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
blir det verkligen dyrare att bli ertappad av att inte betala ledavgift? Är väl egentligen ingen lag liksom, är väl bara ideela skoterföreningar som har sina ledvakter, jag blev stoppad av en ledvakt en gång, då jag inte hade betalat, fick då en lapp av honom med info om hur jag skulle sätta in pengar osv. Men jag gjorde aldrig det och det blev inget utav det heller.

Är väl inga poliser som kan lägga sig i det där?

Men självklart ska man betala!

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
blir det verkligen dyrare att bli ertappad av att inte betala ledavgift?
Jo det kan du vara säker på att det kan bli, beroende på var du ertappas.

Är väl egentligen ingen lag liksom, är väl bara ideela skoterföreningar som har sina ledvakter, jag blev stoppad av en ledvakt en gång, då jag inte hade betalat, fick då en lapp av honom med info om hur jag skulle sätta in pengar osv. Men jag gjorde aldrig det och det blev inget utav det heller.
Men snälla, de ideella föreningar som tillåter gratisåkning har naturligtvis inga ledvakter ute som propsar på betalning. Det måste du väl förstå? Om nu leden du åkte på klassas som anläggning, se det nedre textcitatet från SOND´s hemsida längre ner, hade du tur att det inte blev något efterspel. Det kan ha berott på att ledvakten inte kände till eller hade pondus nog att registrera dig och din skoter på rätt sätt, eller att föreningen inte hade riktig koll på rättigheterna och du därför klarade dig.

Är väl inga poliser som kan lägga sig i det där?
Nej, några Poliser lägger sig knappast i obetalda ledavgifter. Däremot har "betalledsklubbarna" enligt Dom i tingsrätt laglig rätt att debitera pålagor som inte är så trevliga. - Så istället för att Polisen lägger sig i får du uppvaktning av inkassoföretag och, om du inte betalar då, kärleksbrev från Kronofogden Haha, det hade varit skitfränt om Kronofogden gjorde utmätning på din skoter för att betala ledavgiften. :hahaha:

Exempeltext från SOND´s hemsida: "Vid helgens kontroll av ledkort fann vi allt för många som försöker smita ifrån att betala faställda avgifter. Det innebär i förlängningen att vi tvingas ta till med hårdhandskarna och utnyttja vår rätt att debitera de 1500:- som områdesreglerna säger. Vi kommer därför att intensifiera kontrollerna av ledkort och belägga de som kör utan giltigt kort med den förhöjda avgiften på 1500:- som består av en årskortasvgift och en adm. avgift. Vi är mycket tacksamma om du som följer reglerna hjälper oss med att påpeka för de du råkar på som inte har löst sin avgift att snarast göra det så kommer allt att fungera så mycket bättre för alla." http://www.sond.se/sv/nyheter/54/Skarpning+kravs!.html

Och läs mer här: Idga genomfördes en ledkortskontroll i området och inte kan man säga att det är positivt när hela 28 skotrar ertappades med att inte ha löst ledavgift. Nu klarade de sig lindrigt eftersom de fick chansen att lösa ledavgift i stället för att bli anmälda och därmed fått betala 1500:-. Tyvärr visar det på dålig respekt för alla ideella insatser som klubbmedlemmarna utför på lederna i ur och skur. Se nu till att inte du också blir ertappad utan att ha löst ledbevis - det kanske inte går lika bra då eftersom SOND har rätten på sin sida med ledavgifter på sina leder eftersom de enligt en dom klassas som en anläggning och därmed undanröjer allemansrätten" http://www.sond.se/sv/nyheter/51/Ledkortskontroll.html

Men självklart ska man betala!
Jag undrar precis som k-len varför du inte betalade? :mad2: Något bra svar på det?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag kör aldrig/sällan på betalleder. Men jag kör mycket på stakade leder. Är därför en självklarhet att betala medlems avgiften till klubben.

Och nu då jag jobbar i Västerbotten kommer jag även betala ledkort där med även om jag inte tror jag kommer köra där så hemskt mycket

Men 1 meter räcker för att jag ska anser att man ska betala.

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
hoppas ni grinat färdigt nu:eyebrows:

Jag betalade inte den dagen för att jag varit uppe i Funäs i några dagar, betalat varje dag (så uppskattningsvis en tusenlapp ungefär). Men det här skedde på hemfärdssöndagen, skulle bara ner till byn och fixa en sak innan lastning, och just då så stötte jag på en ledvakt, men berätta som det va men fick en lapp iaf, så han kanske köpte min historia men ville visa lite utifall att den va påhittad, så kanske därför han inte gjorde den helt utförlig.

Annars har jag alltid pröjsat, och kommer alltid att göra vars jag än befinner mig. Och det hoppas jag att alla skoteråkare gör. Bra att dom har den makten också att dom kan sätta dit folk, va bara därför jag la mig i eftersom jag klarat mig en gång.