Lista över bra-att-ha verktyg!

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
Hallå!
Är äntligen i en position där jag äger ett garage (om än knapphändigt, kallt och utan riktigt golv).
Det jag lurar på är vilka verktyg som ni betraktar som absolut nödvändiga för att klara av det vanligaste skotermeket, samt lite mer nischade verktyg som ändå kan vara bra att ha?
Så egentligen, en lista över verktyg man måste äga, samt en lista över verktyg man kan tänkas behöva vid specifika moment.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En bra och lång flex-magnet att fiska fram allt man tappar ner under motorn med är Första "specialverktyget" alla som tänkt sig mecka skotrar ska skaffa sig.
Nr 2 & 3 är en bra pannlampa och BRPs avgasfjädervertyg.
 
Last edited:
Reactions: Bergstrom_

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
En bra och lång flex-magnet att fiska fram allt man tappar ner under motorn med är Första "specialverktyget" alla som tänkt sig mecka skotrar ska skaffa sig.
Nr 2 & 3 är en bra pannlampa och BRPs avgasfjädervertyg.
Kanontips, flexmagnet är lagt i varukorgen, pannlampor äger jag i överflöd och avgasverktyget är jag för snål för, brukar använda ett skosnöre istället, går kanonbra det med.

Några andra verktyg eller satser man borde ha? Tänker ex hylsnyckelsats, skiftnycklar etc.
Kanske också vettiga kemikalier som kan vara bra om man vill förlänga livslängd på prylar och få det att se spraknytt ut?
Förbrukningsgrejer som gummislangar etc?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ett bra fjäderverktyg kan saker ett skosnöre inte klarar =)
BRPs verktyg har urtag så det går trycka med exempelvis, det är snören dåliga på :D

Exempelvis när man ska loss och dit med fjädrarna mellan pipa och slutburk på en BRP XP/XM/XS och Lynx motsvarigheter så är det nästan ett måste. Men slipa ur motsvarande jack i en stor spårmejsel funkar också ganska bra.
 
Reactions: neden