Lite variator frågor

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Hallå skoter folk och god fortsättning på er!!
Nu har jag fixat och donat med skoter LÄNGE.
Har bytt ramper (kom inte ihåg vilka jag satte dit) och fjäder i primären.
Blev stor skilnad men backshiften va ju lite si sådär.
Köpte fjäder till en Mach z 1000(till sekundären). De blev ruggit bra drag i den.Växlar perfekt och de va grymt tryck på alla varvtal.
Ja de låter ju bra..MEN...remen flög allvärden väg.Satte på en helt ny rem och sen vart de bara skit.Skoter sticker iväg när jag drar igång den sen växlar den typ vid 7000rpm och max varet blev7500rpm.
Då kom jag på mig själv...dum fan du har ju justerat in skotern med en gammal rem!!!!!!Bytte till baka till orginal fjädern i sekundären, de blev lite bättre men nu e jag trött på att mixtra själv.
Så vilket variatorkit ska jag köpa.DYNAMO JOE eller CUDNEY RACING??
Skoter är en renegade 800-06 med slp pipa och burk,slp topp nerdrevad 2 kugg och vforce3 och den har 44mm matta.

Sorry att de blev mycke skrivet..va bara tvungen att skriva av mig lite ilska,

ROCK ON!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vad du gör istället för att toka iväg i ilska är att stanna upp och fundera litegrann.

På sekundären har du 3 skruvar som du ställer höjden på remmen med. Detta för att skotern ska fungera bra även om remmen är nött någon mm...

När du byter från en gammal till en ny rem så är ju den nyare någon mm bredare, då måste du släppa ut skivorna igen så att remmen ligger rätt i sekundären.

Gör man inte det så åker skotern iväg på tomgången samt att den går allmänt inte bra..
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Jag va just hos min ÅF...De va nog inte så konstigt att allt bara blev skit.
Jag hade helt enkelt fått fel rem!!!
Ska fara och byta rem så får jag ut och prova igen.
Jag vet om justerskruvarna. men tack iaf.
jag blev bara lite ilsken på mig själv ;)