Lurad av "AUTOGRAF MOTOR AB"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snowhawk

Medlem
16 jan 2008
20
0
1
MBGT
Köpte en ny Snowhawk av Autograf Motor i Härnösand och han köra ca 35 mil när matta började trilla isär. Skickade in en anmälan till ARN och fick rätt där, Autograf ska stå för en ny matta och bytet av den, men det skiter dom i så nu finns dom med hos Allmänna reklamationsnämden plus att jag ska dra allt inför domstol där ARN ska hjälpa mig med kontakt med advokat plus att dom tyckte att jag ska ringa runt till olika tidningar om det finns intresse att skriva om det här, och intresset verkar vara mycket stort.

Ett litet tips köp inte en ny skoter eller motorcykel där så länge som dom finns med på ARN:s lista
 
Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
hehe har du kört hårt? dåligt förre utan snö? en matta kan man knäcka rätt fort om man gasar till på olämpligt ställe sten och sånt. Vad är det för motor? kamhöjd?
 

Snowhawk

Medlem
16 jan 2008
20
0
1
MBGT
Det är en Ho 600cc-07:a med 57mm på kammarna, dom menar att jag har varm kört mattan men dom har alldrig tittat på den innan dom dömde ut den,snö problem brukar vi inte ha här uppe. Mattan är hel och fin annars finns inga märken efter varken stenar eller stubbar.
 

Snowhawk

Medlem
16 jan 2008
20
0
1
MBGT
Domstolarna brukar följa ARN:s beslut annars hade jag nog inte anmält det, en ny matta kostar 10000:-
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
med 57mm kam i detta väder vi har i h-sand området ( antar att du oxo bor där ungefär) så fösrstår jag att mattan gått sönder, stora kammar o för lite snö. :/
 

Snowhawk

Medlem
16 jan 2008
20
0
1
MBGT
Skoter har stått hela vintern har inte gått en meter ännu, det här hände i våras och anmäldes då i mars och det var säkert ca 70-80 cm då.
 
Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Vad spelar det för roll vad det är för snö djup nu. När det var i våras som de inträffade som du skrev. Kan tilläga att med den motorn och med så höga kammar nästan 6cm så får man vara berädd på att kammar går sönder eller lossnar. Du kan ju inte direkt ha glidit fram?
 

Snowhawk

Medlem
16 jan 2008
20
0
1
MBGT
Fan du låter ju som säljaren på firman jag köpte den, men säljer man skit grejer och det är garanti på dom så ska väl inte kunden behöva bråka för att få nya grejer.Det var nog mer snö i våras än det är nu här.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
man har ju ingen garanti på mattan ju? däremot om det nu är så att du inte har kört på någon stubbe eller sten eller något liknande, utan kört ordentligt på led som du verkar antyda , så ska dom stå för det, men det finns ju inget som kan bevisa det egentligen, om nu inte mattan är jättedålig och tex spricker efter 35mil pga tillverkningsfel.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Visst f-n har man garanti på mattan, håller den inte måttet och man kan bevisa det så ska det inte vara något problem.

Reklamationer sker ju i stort på alla produkter idag och inte kan väl någon tro att det inte tillverkas en enda matta med felaktig gummiblandning eller liknande.

Går mattorna sönder så fort då tycker jag att det är rätt att köra hela vägen.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
synd att du inte fått mer gehör än sådär....personligen köper jag allt via autograf i h-sand trots att jag bor i s-vall då jag personligen tycker det håller bra service och bra priser.tråkigt för dig, men lägg upp några bilder på mattan här i forumet så vi får se hur den ser ut...
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Det är ju konsumentköplagen som gäller så det här blir ju ett intressant fall!
(om nu inte snowhawken är köpt från en firma till en annan, då gäller ju inte konsumentköplagen)

konsumentköplagen innebär tre års skydd för konsumenten

-det första året ligger bevisbördan hos säljaren, dvs säljaren måste bevisa att konsumenten har avsiktligt eller oavsiktligt använt grejerna på ett felaktigt sätt och på så sätt orsakat skadan

-de två åren därefter ligger bevisbördan på konsumenten, dvs det är konsumenten som ska visa att felet fanns där från början...

värt att notera är att konsumentköplagen är luddig när det gäller förbrukningsvaror, t ex kläder. det är jobbigt att hänga en försäljare för att ett par sockar inte har hållt i tre år. kan tänka mig att en rättegång kring en matta kommer att kretsa kring just det här ämnet

fler kommentarer:
* i instruktionsboken (gissar jag) står det säkert att mattan ska varmköras innan färd - det blir alltså säljaren som ska bevisa att så är fallet. Om mattan bevisligen inte är varmkörd innan färd lär ju säljaren få rätt
 

Snowhawk

Medlem
16 jan 2008
20
0
1
MBGT
Jag kommer att skriva i det här forumet och på flera andra plus att det kommer i några tidningar om hur det kommer att gå med min matta till Snowhawken.Kommer att hålla alla som är intresserade underrättade, har provat ringa ägaren på Autograf Anders för ett sista svar innan jag lämnar över det till Tingsrätten och tidningar men utan framgång han lovar ringa upp men det verkar trögt med det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.