lynx 3500 FC -91, nyper?

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
lynx 3500 FC -91, nyper? (variator/rem problem)?

Tjena! Har lagt in detta inlägg i GLS tråden på lynx forumet också...
har nu hunnit köra några vändor med 3500:an som jag köpte för nån vecka sen, men han har stannat flera gånger och nu sist (IDAG LÖRdag) fick jag bogsera den hem. Som tur var stannade den 100 m hemifrån. Har ej kört speciellt hårt med den....

Den tappar kraft för att till slu dö...
Känns tyvärr som att den nyper . Men när han har stått en tag och svalnat så går motorn runt igen, känns som den går lätt till och med.
Har ej startat den efter senaste gången, utan jag ska nu ta bort topplocket och titta så inte något är trasigt.

Är det någon som har tips på varför han kan nypa såhär?
Till saken hör att jag har nyss bytt tändstift till BR9ES som jag fick av lynx-åf. Rätt tändstift till en 3500 fc -91???

Har kollat insugsgummin och dom ser hel ut.
Tändstiften är gyllenbruna.
Kylfläkten går runt.
motorn har gått ca 700 mil. vet ej om kolvbyte är gjort.

Har ni förslag på vad det kan vara så dela med er!!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Kan tänkas att den läker i packboxen vid endera variatorsidan eller svänghjulssida. Starta och spruta startgas bakom svänghju och variator går den ner i varv då har du läkage där. Kan även vara skit förgasaren i högfarten på den eller skit bakom nålventil då kan man få fin färg på stift men plötsliga skärningar när skräpet suger fast i nålvntilen eller högfarten!!!!!

Stiftet är rätt 9 es. Men köp gärna ngk eya 9 nästa gång dom håller 7 rester bättre (5kr dyrare)
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Sv: lynx 3500 FC -91, nyper? (Variator/rem problem?)

Hej igen!

Tack för svar men verkar inte vara som jag trodde från början. Istället för att plocka ner toppen så beslöt jag mig för att testa att byta rem till den gamla slitna reservremmen, om de kunde vara variator relaterat...
Sen dess har den gått bra :hmmmm2:

Kan det vara att de är fel storlek på remmen som har fått den att "sken" nypa?
Kunde ju inte dra runt motorn med snöret sista gången han stannade... kanske var att remmen nöp fast så hårt i variatorn?? testade ju inte då att dra runt primären med händerna utan antog i min förtvivlan att den nöp.

kan inte utläsa om de skiljer i längd på remmarna som satt på...
den som satt på verkar vara lynx original och heter 4143945D.
Den slitna remmen jag bytt till heter gates trailrunner 32T4400.
Vilken rem ska sitta på min maskin?

Ska variatorn justeras något på dessa modeller vid rem-byte?
vet ej om jag har original variatorer, men det kanske ni kan se via bilderna?:


 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
kolla så inte primärvariatorn "låser sig", så gjorde den på brorsans 3500 och då låste den även mattan=motorn gick inte runt såvida inte mattan snurrade heller


då blev de som ett framtvingat motorstopp då man saktade ner osv