Lynx 3800 Gls Rave.

ekno_

Ny medlem
10 feb 2010
4
0
1
Har en lynx gls 3800 rave från 91 men en Rotax 583.
Har inte ägt skoter så länge men den har kommit med problem. Den har repat kolvar och cylindrar och även kolvringar har gått sönder.
Det har skett 2 gånger, den senaste gången lämnade jag in motorn på en skoterfirma.
Men jag litar inte på motorn ändå. Kör jag den lite försiktigt 5000-6000 varv värkar det bra. Men med högre varv tjuvstanna den efter 150-200 m.
Den betedde sig så innan den har rasat tidigare. Men ofta gick den igång efter att man har rykt lite.

Jag tycker inte den suger tjuvluft nån stans, provat med startgas och tittat på insugsgummit.
Men jag upptäckte idag att nål i trotteln var shimsad på fel sida, så att nålen har gått ner för djupt och då får mindre bensin..

Skulle det kunna vara en förklaring??
Nålen var också lite snålt ställd.
Vågar inte ge full gas i dagsläget.
 

ekno_

Ny medlem
10 feb 2010
4
0
1
Frågan kanske är lite luddig, men skulle en fel inställd nål på trotteln kunna leda till ett motor haveri ??
 
D

Daweasel

Ta ner förgasarna och kolla upp bestyckning , all info du behöver finns i den utmärkta tråden "GLS-the one and only" på detta forum.
I ditt fall skulle jag riva motorn och få allt tiptop, det finns inget värre än att inte känna att man litar på sin maskin. Fö är GLS en av dom est skottsäkra maskiner som byggts!