Lynx 5900 lc -95 orkeslös.

nilin

Medlem
11 feb 2010
22
0
1
Funderar på att köpa en 5900 lc -95.

Problemet är att enligt ägaren måste man växla ned för att den skall orka i uppförsbackar. Då jag är rätt dålig på detta med skotrar undrar jag vad jag kan kolla på/efter när jag skall titta på den.

Tex vanliga fel och brister. Om någon har tips på vad det kan vara för fel när
den uppträder orkeslös. mina första tanke var variatorn inte växlar som den skall. dan andra var fel på motorn (tex gått varm).

Är det ett dåligt köp rentav ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Spänn upp eller byt fjäder i sekundärvariatorn, det låter som att den drar ner remmen för snabbt i den. Då blir det som att starta på 5:an, typ.

Ta komp-prov på motorn, då ser man direkt om den är skadad av varmgång. Kompressioonen ska vara MINST 8 kg, men helst lite högre... Får helst inte skilja mer än 0,5-0,8 kg mellan höger och vänster cylinder.
 

nilin

Medlem
11 feb 2010
22
0
1
Tack för ditt svar,

angående kompmätare räcker det med en billig från tex biltema ?

Finns det något annat man kan kolla typ växellåda dämparna fram eller så.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack för ditt svar,

angående kompmätare räcker det med en billig från tex biltema ?

Finns det något annat man kan kolla typ växellåda dämparna fram eller så.
Biltemas duger!

Allmänt skick berättar ju oftast hur skotern är vårdad.
Men kolla så att dämparna inte läker olja, kolla kylare så att de inte är skadade, kolla mattan noga, så den inte har nån reva någonstans.

Kan vara intressant att veta om variatorerna alls är repade nyligt. Vissa kör ju bara utan att någonsin serva...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det sitter ett BK-system på den då de har haft den som familjeskoter och dragit kälke. Kan det vara en bov i dramat ? Och finns det någon risk med en sådant system. Såg Cylinderras på Lynx 800 -04
Ja, bk-systemet kan vara en bov ibland. Om så är fallet, så har kolvarna tagit skada, vilket visar sig vid ett komp-prov.

BK-systemen är en jättebra tanke, men kan ställa till det i praktiken... Dom sitter ofta ganska utsatta för smällar underifrån, och kan lätt skadas och bli för trånga vid närkontakt med tex sten eller stubbe. Om man kör länge med för trångt avgas, så bygger det snabbt upp för hög värme i cylindrar med skadade kolvar som resultat.

Som sagt: Komp-prov!
 

nilin

Medlem
11 feb 2010
22
0
1
Tack för dina snabba svar...

Pratade igen med killen och det verkar varit lite dåligt med service på den på slutet. De hade kollat komp i fjol på den och då var den OK. ( men skall kollas ändå) Jag skall titta på den före helgen.

När man tar komp prov, räcker det med att ha gasen i botten (tändning av)
eller skall förgasaren/na tas bort. (fick för mig att denna skall ha två)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Komp-prov:
Tändning av
Bort med båda tändstiften
Gasen i botten
Dra och dra och dra och... tills nålen stannar.

Det viktigaste är att man gör exakt likadant på båda cylindrarna.
 

nilin

Medlem
11 feb 2010
22
0
1
Har bestämt tid nu (torsdag) :)

Vågar man ställa mer frågor ? Skall man rycka hårt eller "lagomt" vid komp testet

En annan fundering, vad kan man förnänta sig att de drar i bensinväg är 3-3.5 liter milen vid ""normal körnig eller kan kan förvänta sig mer ? Det är ju en rätt stor och tung maskin.

Edit: Varm eller kall motor vid komptest ?
 
Last edited: