Lynx 5900 LC -98 som inte går rent?

21 okt 2014
10
0
1
Åkersberga
Jag köpte en 59:a förra året med vetskapen om att den hade stått i ca 5 år. Är ingen kung på att mecka men gör det gärna.

Den ryker så ininorden och det låter som att den går på en cylinder (lekman i ämnet) och den dör efter ca 5-10 sekunder. Tar man ur tändstiften så är de blöta och svarta.

Jag har tagit isär bägge förgasarna och tvättat de i kemiskt ren bensin samt blåst rent de med tryckluft. Jag har även kollat insugningsgummina på bägge förgasarna och de såg hela ut. Bytt primerpumpen, kollat membranet i bensinpumpen, bytt tändstiften.

Vad kan jag göra för att den ska gå rent?

Tacksam för svar.
 
21 okt 2014
10
0
1
Åkersberga
Gnista på bägge stiften har jag men jag vet inte hur man mäter upp kompressionen?

Jag glömde att den gick hyfsat i vintras men tvärdog när jag körde på leden en dag då det var -10 C och "fukt" i luften. Det de sa på skotermecken var att förgasarna hade frusit men efter att ha tinat upp de så gick den inte speciellt bra.
 
21 okt 2014
10
0
1
Åkersberga
Choken ligger "nog" inte på. När jag monterade bort forgasarna så tyckte jag att bägge chokarna såg ut att vara OK.

Oljepumpsvajern var ett bra tips, det ska jag kolla imorron. Borde väl sitta i anslutning till oljepumpen under förgasarna?
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Det är väl kolvchoke va och om dom inte gå ner helt så går den piss, väldigt svårt att upptäcka det behövs bara ett hårstrå imellan så är det kört.
 
21 okt 2014
10
0
1
Åkersberga
Nu har jag kollat kolvchoken och de verkar gå ned som de ska. Bytt alla soppaslangar samt slangarna till primerpumpen.

Men, den går fortfarande orent dock får jag en feltändning i vänster cylinder? Den smäller igenom förgasarn? Har kolven gått eller kolvringarna kommit snett? Ska jag byta tändhattarna samt fördelaren?

Som jag förstått det så är det antingen en kolv som gått åt pipan eller så har fördelarn fått spelet så den tänder vid fel tillfälle i vänster cylinder?

Kompressionsmätare är beställd så den lär väl berätta om kolven gått eller något annat i vänster cylinder och då är det väl bara att lyfta locket och blocka flisor antar jag?

Finns det något annat som gör att den feltänder på det sätter förutom gammal bensin och ovan nämnda saker?
 
21 okt 2014
10
0
1
Åkersberga
Då har jag gjort ett komp prov och konstaterat att vänster cylinder har dålig komp. Har lyft topplocket och kolvern ser intakt ut men cylinderfodret är repigt. Någon som vet var man kan få tag på cylinderfoder till en Rotax 494 -98? Sen är det väl bara att byta bägge kolvarna, kolvringarna och in med nya foder och hoppas att den går rent och fint.

Är det svårt att byta kolvfoder? Vågar man göra det själv eller ska jag lämna in den till en verkstad?