Lynx Adventure 550f endast gnista på ena sidan

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Har en Lynx adventure 550f -2008 som jag inte blir riktigt klok på.
Har länge haft lite problem med tändingen till och från. Den startar alltid och går bra till en början men ibland när den blivit varm så slutar den gå på ena cylindern. Händer oftast när man ligger på högt varvtal en stund. Slår man av på gasen och låter den stå på tomgång så hoppas den igång igen på andra cylindern och kan gå bra igen.
Har fått för mig att det ofta blir bättre om man byter tändstift men vet inte riktigt.
Har gått igenom det mesta i elväg:
  • Bytt stator
  • Bytt voltregulator
  • Kollat kablage efter jordfel och kabelbrott
Förgasarna är genomgågna och rengjorda

Häromdagen köpte jag en ny CDI som ett sista desperat försök att få den att gå bättre.
Stack ut och provkörde och den gick skitbra i ca 1km innan den la av på ena cylindern igen. Skillnaden nu är att den vägrar komma igång igen. Nu får jag inte ens gnista på tändstiftet på den sidan. (Har provat med nytt tändstift som jag vet fungerar).

Vad kan felet vara?
  • Har inte bytt tändhattarna. Kan dålig tändhatt ge dessa problem? Har mått upp resistansen i tänhatten på sidan som ej går och den ligger på 5kohm.
  • Kan nya CDI'n gått sönder direkt? Vad kan i så fall ha orsakat det?
  • Är det en eller två tändspolar i cdi'n till denna skoter?
  • Har upptäckt att jag har lite glappkontakt i tändningslåset. Men det kan väl inte orsaka utebliven gnista på ena sidan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Normalt sett brukar byte av tändspolar eller tändhattar fixa om gnistan fattas på ena sidan men du har ju bytt den ko mpletta cdi /tändspole enheten så den är uteslutet. Nästa steg är att byta tändhattar för de är vanligt att de tappar kontakt inv.
De första man kollar vid gnistbortfall på en cylinder är just nya tändhattar eller skruvar bort dem och trycker in naj ståltråd som man lindar runt stiftet som test.
 

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
OK, ska testa det ikväll. Tack!
Har inte upptäck att jag haft totalt gnistbortfall tidigare men det kanske kan vara tändhatten som varit problemet hela tiden men blivit känsligare med ny CDI-box?
 

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Du tror alltså inte tändspolen kan ha gått sönder direkt i den nya CDI-boxen?

Förresten, är det en eller två separata tändspolar i enheten?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De är nog singeltändspole i cdi boxen någ annat vore dumt och slulle ta för mycket plats.
Nej tändspolen har inte gått sönder omedelbart för de finns inget som kan kortsluta den.
 

Limpan77

Medlem
4 jan 2021
16
1
3
47
Falun
Satte på en ny tändhatt men det blev ingen skillnad.
Dock så upptäckte jag när jag mätte resistansen mellan respektive tändkabel och jord att resistansen på den dåliga sidan fladdrade mellan oändligt till 3-5 kohm. Varierade beroende på vilket håll man böjde tändkabeln. Skruvade då bort tändkabeln från spolen och såg att skruvkontakten sitter löst (vilket den inte gör på andra sidan och inte heller på min gamla cdi-box)
Satte tillbaka gamla cdi'n och nu har jag gnista på båda stiften igen.
Verkar som jag fått en dålig cdi. Blir till att reklamera och hoppas jag har bättre tur med nästa.
 
Reactions: Boost III