Lynx boondocker 850 problem

larzz

Medlem
19 nov 2016
9
0
1
Har köpt en begagnad boondocker 850 - 18, 3900. Med 3 tums mattan. Diablo variatorkit på den. Den går galet hårt men de vibrerar så mycket när man ger full gas. Fattar inte vad det är det vibrerar mest där man har fötterna. Håller man ändå gasen länge så börjar som hela skotern vibrera. Hjulen vid drivaxel ser bra ut. Har spänt mattan mer än vad det ska vara.
Nån som har nån ide?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har köpt en begagnad boondocker 850 - 18, 3900. Med 3 tums mattan. Diablo variatorkit på den. Den går galet hårt men de vibrerar så mycket när man ger full gas. Fattar inte vad det är det vibrerar mest där man har fötterna. Håller man ändå gasen länge så börjar som hela skotern vibrera. Hjulen vid drivaxel ser bra ut. Har spänt mattan mer än vad det ska vara.
Nån som har nån ide?
Kompisaren fick samma fenomen i dag på sin nyköpta beg 2020 summit 850 sp 154 den vibrerade i hela tunnel i djupare snö med mer än halv gas. Ingen av oss är bvekant med dessa brp så jag undrar också om de är normalt?
Den ser ut att ha orginal brp matta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den kan ju inte vara normal, är det 75mm kammarna på den?
Kompisaren har bara 64mm kammars matta som sp summit kommer med från fabrik tror jag. Och de va så blöt snö och varmt att de inte bildades isklumpar i boggin heller.
Kan du Larzz fått isklumpar i boggin för de är rel vanligt vid vissa snöförhållanden.
 

larzz

Medlem
19 nov 2016
9
0
1
Kompisaren har bara 64mm kammars matta som sp summit kommer med från fabrik tror jag. Och de va så blöt snö och varmt att de inte bildades isklumpar i boggin heller.
Kan du Larzz fått isklumpar i boggin för de är rel vanligt vid vissa snöförhållanden.
Nej, den har har varit sådär hela tiden, spelar ingen roll om den kommer direkt från varmgarage. Har faktiskt kapat kammarna till 65mm då jag trodde att det kunde vara problemet. 2018 kunde man köpa dom med antingen 64 eller 75mm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Om de är en ledtråd så är kompisarens summit väldigt mjukt ställd i bakre dämparen i boggin, den har ett frihäng på närmare 15cm. Med hans ca 95kg så är den låg som en ledmaskin, han har bara inte orkat ställa in den än.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De kan va så illa att kedjan rappar för de låter väldigt lika som drivhjulen rappar i mattan kolla kedjespänningen med andra ord. Om de blir bättre med mer spänd keja men inte helt bra så kan dreven va skadade av just för slak spänning under längre tid.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Kolla så att alla skruvar till helixen sitter fast. 4st torx 40 om minnet inte sviker. Har fixat två som tokvibrerat pga lösa skruvar. Är någon lös och dom går lätt att skriva på så tar du lös en och en och sätter lite blå loctite på dom. Man kommer åt på plats, använd en lös torxbits som du drar med ringnyckel på. Spärring är att föredra.
 

larzz

Medlem
19 nov 2016
9
0
1
De kan va så illa att kedjan rappar för de låter väldigt lika som drivhjulen rappar i mattan kolla kedjespänningen med andra ord. Om de blir bättre med mer spänd keja men inte helt bra så kan dreven va skadade av just för slak spänning under längre tid.
Bra tips, det ska jag kolla.
/Lars
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Lynxar vibrerar från matta/boggi, det är bara så. Om det så är en Ranger 49a med 64m kammar eller en boondocker spelar ingen roll men högre kammar gör det värre.
Doo är lite bättre men min Freeride med 3" kammar vibrerar ordentligt under vissa förutsättningar också utan att det för den skull är något fel.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Min tidigare Boondocker med 64:s matta vibrerade massor när man kom upp i fart, extra mycket om mattspänningen var lite slak.
Kapade ner kamhöjden till 55mm och det gjorde susen.