Lynx boondocker ds 4100 800 e-tec 2016 dör när man lägger i backen

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
42
Karlskoga
Skotern har gått lite ca 150 mil.
Tändstift bytta för 3 mil sedan. Justerat variatorn så att det inte går för tungt. Enligt beskrivning från youtube/ proffs som visar.
När man lägger i backen så tänder den till ibland som att den vill starta baklänges och ibland så är det bara tvärstopp.

Min skoter har alltid varit rätt tungdragen sen jag har köpt den 2017 och då hade den gått 37 mil.
Mjukvara optimering av Mulle samt variator kit som installerades av verkstad i Sysslebäck.
Har ni några förslag vad felet är att den dör när man lägger I backen ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu är jag inte lika insatt i e-tec som AC o Polaris men då samma fenomen med backen händer på AC och Polaris är de endera för lågt komp i någon cylinder alt bägge eller så står tps givaren fel alt trasig tps.Om man satt tomgången för högt så lägger backen av på ac o pol också. Tps kan återförsäljaren nollställa med dator men köp helst en ny på vinst o förlust för de va inte svindyr.Just tps givare till brp 850 kan ge upp efter bara några fåtal mil och är den dessutom från 2017 så kan den har ärgat sönder inv.Jag läste om det på usa forum och de bytte tps givare som kallsonger av någ underlig anl. En gissning är att motorn vibrerar mer än 800an så den helt enkelt vibrerar sönder fortare.
Som jag brukar skriva till alla som byter tps oavsett märke köp ingen pirat noname för de funkar inte ens 1 mil.
Ta gärna kompprov för man vet aldrig rätt vad de är har den halvnypit trots få mil.
Vilken olja har den gått på ?
Går den fullt ut annars typp håller lika höga varv som för 20 mil sedena?
 
Last edited:

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
42
Karlskoga
Tack för svaret, jag ska kika på det . Skotern har inte gått mycket, under 150 mil. Framåt går den utmärkt. Olja har jag alltid kör med märkesolja XPS.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för svaret, jag ska kika på det . Skotern har inte gått mycket, under 150 mil. Framåt går den utmärkt. Olja har jag alltid kör med märkesolja XPS.
Oj jag såg inte att de va en 800 fick för mig att de va en 850 men jag har ändrat texten men jag misstänker forfarande tps givaren för den kan ärga sönder då den är ända från 2016. Och tps kan som sagt även bara ha ställt om sig, de gör de väldigt lätt av alla vibrationer. Bra att du kört xps olja då kan vi utesluta att den sotat igen en spridare och halvskurit och den går ju bra frammåt också.
Har den rätt tomgångsvarvtal hur högt ligger den med helt varm motor? För högt ställd tomg ja äve n för låg så börjar backen jäklas på de flesta märken med elback.
E-tec 800 med elstar som inte slår till kan tappa backen då är de ofta bara en säkring som har dålig kontakt. Vet ej om de finns säkring som kan fibbla med backen på maskiner utan elstart men kolla alla säkringar för säkerhets skull speciellt om de har ärga på stiften!
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Har du testat släppa remspänningen bara för att utesluta det?

Gör ett komptest och är det bra sätter du samtidigt i nya stift. Har den gått så lite och sommarkonservering är gjort varje år kan stiften vara halvsläckta.