Lynx enduro 600 går konstigt

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Hej!

Jo det är så att min lynx enduro 600 sp 01, började gå konstigt idag.
Tog skotern till ett möte i slalombacken, påvägen dit gick den klockrent.
Sen när mötet var slut o jag skulle köra hem så var den sjukt segstartad, kan nog bero på att det var ca 10 minus och att den stått still 2-3 timmar, eller?
Iallafall så när den väl gick igång så var den inte alls lika rapp precis i starten var det störst skillnad, men de var inte riktigt samma vrid på dom lite högre varven, även fast jag tyckte effektminskningen var märkbart mindre där.
Och när jag stannade och sluta gasa så dog den direkt.

Man skulle kunna säga att det var som om att choken låg i hela tiden, på ett ungefär, och nej det är den inte.

Nu är det så att jag lyckades dra av startsnöret så kom aldrig hem med den, så har inte hunnit att kolla något, men ska ta hem den imorn och börja pilla lite, tänkte att jag lika gärna kunde kolla här om nån hade nån aning om vad det kan vara, är själv inne på att de bör vara något med nån eller båda förgasarna, skit i dom eller liknande, så ska ta o göra rent och kolla dom imorn, så får vi se fall det blir nå bättre.

Nått annat förslag?
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Dom som satt på nu var ''BR9ECS'' ska jag köpa likadana eller finns det nått bättre?
Är inte direkt hajj på det där med tändstift.. :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Dom är dyra men jag kör på dom. Viktigt att du varmkör skotern, annars tar den stift.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Kan vara därför det blev så denna gång, vart ingen riktigt varmkörning.

Men då tar jag o köper nya stift o testar.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Jadu detta gick ju som inte alls nå bra.
Köpte nya stift, men dom nya var det ''hatt'' på och det var de inte på dom gamla, fast dom heter likadant.
Och hatten går inte att få bort, 1 tändstift har redan gått sönder när jag försökte.
Men ska man inte kunna skruva lös hatten?

Vad gör jag? :s
måste ha tändstift utan hatt.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Kolla i tändhattarna, stiftens "hattar" har nog på ett eller annat sätt lossnat och fastnat där.
Hade samma problem på en tidigare maskin.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
verkar inte som det är så.
På dom gamla satt tändhattarna inte alls fast, och på dom nya går dom inte ens att få på..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Hört talas om rondell ;) ? Bara att slipa av stiftet till önskad tjocklek på pinnen, funkar perfekt. :) Eller byt till nyare tändhattar.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Jag orkar inte börja slipa, kommer ju bli samma problem nästa gång isåfall så lika bra o köpa nya hattar. ^^
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Nu har jag bytt stift, och den går lika kast fortfarande.. möjligtvis lite lättare att starta.
Ska kolla gnistan på den sen.

Känns som att den går på 1 cylinder och att den andra ''poffar'' till ibland.
Vad kan det vara för fel?
Eller vilket fel är troligast kanske jag ska säga, så jag vet vad jag borde börja kolla.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det finns en risk att du tappat komp... Den kan ha skurit/nypit alt har du problem med kassa kolvringar....

Kolla om du har gnista på bägge stiften, flytta om tändhattarna för att se om symtomet flyttar på sig.. Annars måste du kolla komp.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Yesbox, ska ut och kolla både komp och gnista hade jag tänkt.
Återkommer snart med resultat.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Jag har en känsla av att de inte är bra med 0 komp i ena cylindern..

Bara att riva och kolla fall den tage någe skada nurå..
Det går att ''borra'' ur dom va?
ifall det inte skulle vara någon större skada i den? om det nu är nån :p
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ta kort och lägg upp här när du har rivit så vi kan hjälpa dig hitta anledningen till att du tappat komp. Har du tur så har ringarna flagnat och därför tappat komp (standard fel på äldre serie 3 motorer).