Lynx G-type -97!?

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
Har funderingar på att skaffa en sådan skoter 494 är den förresten!Är det nån som kör/kört denna skoter?Skulle vilja läsa lite kritik och recensioner om denna men hittar inget så kom fram med era åsikter om denna skoter bara!:)

Och drar den mycket bensin?:cheesy:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
ja har en Enduro 494 -98 och ja kan säga att den är bränsle snål,
för mig tog den 1,6l / mil när man körde som vanligt efter led och då är ju min förlängd ochså... som ja har för så ska dom inte kunna få över 2l / mil men min tar lite mer pga förlängt och dreva ner den...

*de är riktigt rapp och pigg skoter för att vara så pass gammal
*den är lätt hanterad, dvs tex lätt burkad
*lättstartad
*soppsnål
*rekomenderar plast skidor men nog funkar plåt skidorna och bra
*den har lite udda mat längd, 320x38x23, de är aningen lite me 23mm kammar
*den har ju Öhlins original, de är inte dåligt
*97:erna hade lite saker som tex veka fotsteg, ingen lyftbåge, dålig magnapull, dålig primer och den har bara ett insugshål vid styret,
och de kan bli att den suger in snö om de är "fluffig" snö
*höjj styret för de är för lågt original, de tar i knäna när man sitter och styr allt som går...
*den har ca 38l:ers tank
*förläng den till 345 om du ska byta matta för du kan få itag på mer och bättre mattor
när du likaså förlänger så höj den = snyggare, tar sig bättre, är vell lite låg original men no går den bra ändå

men om du får itag en -98 för den har blivit förbättrad och de är ju ingá stora fel på -97:erna dom funkar lika bra, men 97:erna har lite kortare fjädrings väg ochså...

Ja rekommenderar denna skoter till högsta grad i denna prisklass de finns ingen skoter som tar lika lite soppa och är lika driftsäker...
ja har ju en själv så ja kan säga de till 100%
 

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
Tack för ditt långa och bra svar!:)Har fastnat för denna skoter och har bestämt mig för att åka och titta på den imorgon en för ca 1k den är väl passlit för denna skotern?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har en 97:a och är jäkligt nöjd med den, fast det är en 583 men annars samma maskin. dom är riktigt roliga och går väl ändå hyffsat ospårat med originalmattan men jag ska förlänga den när jag får pengar till det, för det är lite dåligt bär med originalmattan (320,38,23). men et är som cacceze säger att fotstegen på 97 gärna fått varit kraftigare men det löser man med fotstegsförstärkare. öhlinare original=kvalite.

det du ska kolla särskilt efter är sprickor längst bak på fotstegen, och sen det vanliga efter sprickor i boggie, chassie mm. för att den inte ska suga in snö i luftburken så kan du ta lös kåpan eller vad man ska säga som sitter ovanför luftfiltret och ta bort luftfiltret, och så lägger man dit en skurduk eller vad dom heter, över själva hålet in i luftburken.


det är en riktigt trevlig maskin.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tack för ditt långa och bra svar!:)Har fastnat för denna skoter och har bestämt mig för att åka och titta på den imorgon en för ca 1k den är väl passlit för denna skotern?
du kommer då inte bli miss nöjd, ja är då helt nöjd med min...
men om den skulle börja ta mycke soppa tex över 2l / milen så ska du ta loss RAVE-portarna och rengöra dom, för dom kan sota igen och då finkar dom inte som dom ska...

och skoter kan vell it kosta bara 1k? ja gissar att de är 18k, eller???