Lynx Ranger 49 850 vs 900turbo

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Några år sen jag loggade in här, men då jag ogillar att skriva något i olika facebookgrupper gör jag en liten återkomst :)

Iallafall, bytte före ett par år sedan från en Boondocker RE3700 850 till en 49 900 ace. Lektiden är förbi, älskar komforten och mysfaktorn som 49'an kom med, så är inne på att fortsätta på det spåret. Men 900an utan turbo är ju helt enkelt för trött när det verkligen gäller, när man verkligen måste skotta sig fram så saknas det ju effekt helt enkelt. Har inte riktigt hängt med i utvecklingen på sistone men vet att det finns 49 900 turbo med 130hk, kom 49an aldrig med turbo R motorn? För en sån vill jag ha 🆒 Men räcker det med 40hk extra mot nuvarnade? Dvs 90? 600R kan också vara ett alternativ, men då jag som sagt kört 850 i några år, kommer jag bara få skramlet från en 2t men sakna effekten från 850?
Skotern kommer anävndas till allt, dvs sladdande, kälkdragning, lek, och framförallt snirkling i blandad terräng. Stor skillnad mellan dom senaste årsmodellerna? Är ju -22-24 jag är intresserad av då jag har en -20 idag.
MVH
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Vilken matta sitter det på din 49a har för mig att dom med 900 ace har ganska låga kammar och då gör nog inte mer effekt så stor skillnad för framkomligheten väljer man pro modellen har dom ju numera 64 mm kammar och tror dom hade det även -23
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag tror inte skillnaden i framkomlighet med turbo eller utan gör nån större skillnad men har inte provat så är bara en gissning. Jag har en Ranger 49 pro med 600 e-tec den har ju en mera lössnö anpassad boggie än vad äldre och även andra modeller av 49an har tycker min har ok framkomlighet men jämför man med tidigare 3900ds 850 så är ju det en viss skillnad när det blir löst men tror inte mera effekt gör så stor skillnad det är nog vikten och sen att mattan är hårdare med lägre kammar som påverkar framkomligheten. I år finns ju 49an med 850 men har inte kört den och är riktigt nöjd med min 600 den funkar hyffsat till allt.