Lynx rave 550 2007, går 2 min sen helt död!

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
En bekant har en 550 07a som går som den ska en liten stund ungerfär 2min sen helt död, misstankarna är ju väldigt många men är ja helt ute o cyklar om ja spekulerar på att de kan va statorn eller cdi boxen som spökar, han hade bytt stift och då gick den en liten lite bil längre. Det ena stifte är lite mörkare än de andra! Någon som känner igen fenomenet eller har några bra tips?

Mvh
 
E

eMe181

Tror på cdi boxen, brukar oftast göra så... Att när dom e kalla så går dem perfekt men när dom blir varma stannar dom. Då måste an vänta tills den blivit kall osv
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
någon här som vet om de går att mäta upp en cdibox men "vanliga" el instrument typ multimeter...
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nej, det kan man inte, iaf inte på nåt pålitligt sätt.

Man kan mäta om cdi'n släpper förbi spänning (volt) till tändspolen då man rycker i snöret. Svårt att hitta mätare som hinner uppfatta hur många volt som passerar, multimetrar är så långsamma.

Har skotern någon gnista överhuvudtaget då den dött?

Har ni ohm-mätt statorn? Både före och efter den dött? Värden?

Har ni ohm-mätt tändspolen, på både primär och sekundärsidan? Före och efter dött? Värden?

Tror tyvärr inte att det är cdi som felar, då dom ger upp brukar dom oftast bli stendöd för all framtid. Felet som du beskriver låter som ett skolboksexempel på brott/överslag i statorlindning.
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
nä inte mätat upp ngt.. Men vet du vad det är för ohm värden som gäller på ett ungefär?
Jag fick bara ett telefon samtal av han då han berättade vad som va bekymret och ja sa till han också att ja gissade först på statorn men att cdin kunde spöka.
Joo de har du ju rätt i men Kusin hade problem ett liknande fel på sin scandic, men då var det gnista lite då och då. Han bytte då cdin då försvann de helt!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jodå, cdi KAN glappa i lödningar så att det jävlas, det gjorde min egen på min GLS ME, den lödde jag om så började den funka.

Men just som du beskriver, att den går 2 min ,tills statorlindning och tändspole blir varma alltså, får mig att luta mer åt det hållet.

Ungefärliga värden:

Stator: 10-20 ohm
Tändspole primärsida: 0,3-0,9 ohm
Tändspole sekundärsida: 8-18 ohm

OBS! Dessa siffror är tagna ur mitt minne, så dom stämmer inte exakt. Men om det skiljer väldigt mycket på nåt av värdena så kan du återkomma så ska jag se om jag har exakta siffror.

Då nåt i tändningen felar så mycket att den stannar, så brukar man ofta få ett "nollvärde" helt plötsligt.

Så mät upp maskinen då den är kall (dra isär alla kablar i tändsystemet då ni mäter) och skriv upp värdena. Kör tills den dör, sen mäter ni fort som fan upp igen på exakt samma sätt och kolla vilka siffror som skiljer.