lynx rave 550 2010

pontaan

Aktiv medlem
20 jan 2010
88
0
6
malmberget
hej, vet någon hur den nya lynx rave 550 är? tacksam om ni kan berätta vad ni kan om den? bara så jag får lite fakta om den, har funderat att köpa en sån lr ska man ta 600 raven istället fast pris skillnaden är ju så stor mellan dem.

snälla hjälp mig :)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Den han ju en sjukt bra fjädring som alla andra Lynx...
Åsså enligt en försäljare på Traktor city i Pite så ska dom "nyaste" 550 ta 3-4dl mindre per mil, men våra GTX 550 -06 drar ändå inte så värst mycke soppa, den drar kring 1,8l/milen efter led om man kör som vanilgt...

Men sen om ja var du så skulle jag köpa en RE 600 E-Tec, den har ju i övrigt samma chassie men en motor som drar mindre soppa och har mer att köra med, men du får ju en skoter som är dubbelt roligare att köra:D
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
550n är mkt skoter för pengarna, dock så är ju dämparna av det klenare slaget jämfört med 600'an. Men allt beror ju på vad du ska ha den till.

Om du kör med folk som har nya maskiner och 600a får du ju det lite kämpigt, kör dom andra äldre maskiner typ -00-03 så är det dom som får det kämpligt... Det där är fina maskiner till en lämplig peng. Men gasar du på så kan 550 ta en hel del soppa.
 

Frigge

Medlem
10 jan 2010
28
0
1
Norrbotten
Jag köpte en Rave 550 av årsmodell 2010 för ca 1 månad sedan och är mer än nöjd, trodde inte att man skulle få så rolig skoter för pengarna. Suverän fjädring (f.ö. likadan som Rave 600), rapp motor på leder samt alla fördelarna med REX-chassit. Jag har kört ca 30 mil och bränsleförbrukningen ligger på strax över 2 liter/mil med varierad körning.

Motormässigt går den ju inte att jämföra med motorstarkare varianter, men jag är ändå positivt överraskad av accelerationen från stillastående. Den går rätt snabbt upp till 80 km/h, därifrån upp till toppfarten (120 km/h enligt mätaren är vad jag har lyckats få upp den till) går det segare. Om man ligger på ca 60-70 km/h och ger full gas så pressas man inte precis bakåt, här märks det att det saknas ca 60 hästar till 600cc varianterna.

Jag har inget negativt att säga om motorn, fjädringen eller chassit, det jag stör mig på är Lynx/Ski-Doos detaljkvalitet på vissa komponenter, speciellt plastpanelerna. Kanske jag som har för högt ställda krav, men många andra märken känns mer välbyggda (när det gäller detaljkvalitet). Dock är det viktigare att skotern fungerar bra mekaniskt och än så länge har allt fungerat felfritt på min 550.

Om man är ute efter en modern skoter med det senaste chassit till ett vettigt pris så tycker i alla fall jag Rave 550 är svårslagen. Sedan kan många tycka att det är värt ca 30.000 kr extra för en 600:a med kraftigare motor, och det kan det säkert vara om man är ute efter hög toppfart och bättre acceleration.
 

pontaan

Aktiv medlem
20 jan 2010
88
0
6
malmberget
tack för alla tips :) men funkar rave 550 i snön då? :) re rave 600 e-tec det är så stor prisskillnad man får typ lägga över 50 tusen .... rave 550 verkar faktiskt väldigt fin, men rave 600an verkar oxå fin men då ska man typ lägga 25 tusen till för att få en sån , men jag vet inte, vill iaf veta om 550 går bra i snön för att vara en kort?