Lynx Rave 600 2009

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Tjo Tjo!
Har precis inhandlat mig en lynx för kommande sässong och undrar om det är något specielt man måste/behöver göra på dom?
Den är helt orginal och har gått 311 mil och är i fint skick.

Det jag kommit på hitils jag ska göra innnan vintern är:
*Renovera dämpare (På crossen så renoverar jag stötdämpare/gafflar efter 25-30h gäller det samma här?

*Bukskydd

* Byta P-box V-axel läckt lite fett ( Måste jag klyva eller kan jag göra det på plats?)

Sedan inför nästa sässong vill jag på med en 44mm matta, räcker det att dreva om eller lär jag ha v-kitt och vilket i så fall och vart får jag tag i ett?

Övriga frågor
Är det någon speciell 2-takts olja när det ska i behållare istället för att blanda i bensin? Har 4 liters helsyntet racing olja hemma som är 2 år gammal, någon fara att köra på det? Man har ju hört att det färskvara, oljan

När jag plockar av variatorn, Måste jag märka upp var variatorn står gentemot vevaxel posiiton

Glykolen i den är grön och gissar att det är orginal, och gissar att det är etylen? Blandbar med annan etylen baserad glykol?

Och finns det någon vänlig själ som sitter och trycker på en verkstads handok till denna modell som man skulle kunna få köpa uppkoppierad eller i pdf fil? Så vore det guld värt!

Mvh Christofer
 

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
tjenare har har själv en likadan maskin och ha kört en vinter. är riktigt nöjd :)

bestämde mig för att sätta dit bukskydd och de va ju gjort på en pisskvart när de var redan borrade hål i baljan :)

har en 44mm matta på min och drevat ner (tror de va 2) kugg enda som jag la märke till va att remmen vill gå lite varm men har monterat ventilations kitt så hoppas de blir bättre :)

enda felet jag ha haft va att bultarna till helixen i secundären gick av :S
resten av dina frågor vågar jaga inte yttra mig om :)
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Har lagt märke till att det var några hål på plasten under motorn, gött att det kan inte behövs mer jobb än så
Ok vart fick du tag i ett ventilations kitt då?
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Kör själv en rave -10a
Angående oljan så står det att man endast ska köra med BRP´S olja, för garanti m.m
Men eftersom garantin gått ut så har ja kört med helsyntetisk olja av olika märken, Mobiles har fungerat bra för mig. Så svaret på din fråga, ja, din 4L dunk går bra!

Och kylarvätska är det bara blanda vanlig glykol och vatten 50/50.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Såg att det fanns en "repair manual" till Skidoo 2004 & 2006 årsmodeller här på snowmobile. Är det samma motor, förgasare, variator i den som det är till lynxen.
Då kommer jag långt med den, annars så skulle det va tacksamt om någon visste något ställe där jag kunde hitta sprängskisser och åtdragnings moment på det.

jag har en rotax 593 förgasarmotor
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Nehej! det var väldigt va trögt det är att få svar men tack för dina svar "lynx_tokig"
Har en fråga till, någon som vet vad dt är för delning på lynxen min, läste på drivhjulen och allt jag ser lutar mot att det är orginal
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
tror du kan ju mäta på luckorna i mattan, från främre delen på en lucka till nästa främre del på luckan, svårt att förklara men så gjorde jag

ett annat sätt: mät center - center mellan kuddarna som drivhjulen tar på.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Ok så det var rätt att mäta cc mått i kugghålen. Det var en här i byn som envisades om att det var 3" delning på orginal mattan. men när jag mätte cc så fick jag 2,52"
Så tack för svar