Lynx rs 2010 slår igen på tändstiftet hela tiden..

Klino

Medlem
8 mar 2013
6
0
1
Tjenare, har en lynx rs som slår igen stiftet på variatorsidan.
testat alla olika möjliga stift men slår igen nästan direkt.
inte rotat så mycket i felet änn men tänkte höra om någon varit med om något liknanade. Det är när skotern blir varm som stiftet slår igen.

Mvh Simon
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
kan tipsa om att "trail konvertera" den om du inte ska träna bana med den. = tjockare cylinderfotspackning, backad tändning, pluggad power jet.

med det drar den betydligt mindre soppa och går att hålla fullt längre utan skenande avgastemp. dock tappar man mycket av den roliga karaktären.
 

Klino

Medlem
8 mar 2013
6
0
1
Har nog med att den går för fett, gasar inte förlite men vill inte påstå att jag ligger på som om de vore tävling.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Om bränslepumpen tar sin vacumdrivning från variatorsidans vevhus så kan de vara ett membran i bränslepumpen som läcker in soppa till vevhuset. Då brukar de starta bra och gå bra tills de blir varm därefter surar de ner sig och kan släcka stift.
Annat alt kan vara feljusterade bränsleskruvar eller lågfartmunstycke som lossnat.
Reedventiler kan vara skadade då surar de på tomg samt äter stift.
Ta även ett kompprov så du inte står o skruvar i onödan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
11.5 kg i båda, något tips vad som är lättast att utesluta först ? :p
Ok de va jämnt och högt komptryck. Enklast test är att ge den en sup som jag nämnde tidigare.
Om den inte går på supen så kolla gnistan just när den stannat.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla någon gång då motorn är varm men faktiskt går på båda cylindrarna, om båda tändstiften är ungefär lika sotiga då eller om det som brukar slå igen ser värre ut.

Prova att kasta om tändkablarna, om du får problem med det andra tändstiftet då kan man misstänka tändspolefel (överslag från ena änden av högspänningslindningen till jord eller till primären).

En gång råkade jag ut för en skoter som oförklarligt gick på en cylinder ibland, så småningom visade det sig att den alltid gick på båda cylindrarna när huven var öppen. Förklaringen var en vass plåtskruv i huven som tryckte genom ena tändhatten.