Lynx RS 600 2009

Oceanmist

Medlem
23 nov 2013
26
0
1
Bergsjö
Hejsan, jag letar ny skoter och fastnat för en Lynx 600 RS 2009a.
Sambon har en Ski-doo rs 600 2008 som gått problemfritt i 3 säsonger.

Men nu ang Lynxen är det nå barnsjukdomar på dem?
skotern har gått 370 mil och nyss genomgången av firma. (Kolvar ej bytt)
Ej tävlingskörd.
Nått jag bör se upp med?

Tacksam för all info.
Haft en Polaris xc 600 97a innan men vill ha en pigg skoter.

Mvh Emelie
 

Lynxraggaren

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
27
Arjeplog
www.facebook.com
Ja asså skotern är överlag jättefin (MEN...) RS i märket Lynx är mer till för att vara på crossbana och inte i naturen och köra runt i.. Sen drar den ju fruktansvärt mycket soppa också... (4-5 liter milen) Du får också lämna in skotern väldigt ofta på service för att den ska hålla. Jag har en kompis som sitter på en Lynx RE 600 i 09:ans årsmodell och den är grymt fin! Just den skotern är byggd för att åka med i alla miljöer :) Lite längre också vilket gör att den tar sig fram väldigt smidigt och det är en E-tec! Den är alltså väldigt bränslesnål. Drar max 1 - 1,5 liter milen vilket är skönt! Jag har även provat köra en sådan och det är en drömskoter! Dock får du vara beredd på att betala 5- 10 tusen mer för en sån men det är det värt! M.v.h/ Tomas Widman
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
Max 1, 5 liter milen var ju o ta i lite, min tog då kring 3 liter milen vid hård körning, sen ville han ha en pigg skoter och de är inte direkt en 600 e-tec, satsa på nån 800 istället!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Köp gärna en RS om de är vad du vill ha, men var medveten om vad den i första hand är byggd för...
Om kolvarna aldrig är bytt så skulle jag nog fundera på å göra de vid dom milen på en RS, sen skulle jag kollat chassiet noga efter sprickor och bucklor, då få köper en RS bara för att köra lugnt med efter led...
Bränsleförbrukningen är ju klart högre än motsvarande standardskoter avsedd för "normalt" bruk, men de vet ni nog redan... :p
Tänk också på att de väl inte rekommenderas att åka långa sträckor på jämn gas, och inte heller långa fullgasrepor över sjöar mm, då dom lätt blir överhettade då med smälta kolvar som följd...
Inga barnsjukdomar på dom vad jag vet av, men är inte så insatt angående just RS heller...
Att du vill ha en skoter som upplevs pigg är fullt förståeligt, och tror nog alla nyare 600or skulle upplevas piggare och mer lättkörda än din tidigare skoter, men få om ens någon är så rapp som just en RS, då de är en kompromisslös racemaskin...
 

Oceanmist

Medlem
23 nov 2013
26
0
1
Bergsjö
Okej, jo vad jag förstått så är de ju mer service drar mer bränsle m.m... men hur mycket dyrare är det med grejer till RS?
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Kan inte svara exakt på reservdelskostnader då jag inte har ägt nån RS själv, men ring närmsta återförsäljare å fråga, tror du får bäst svar då... Är väl egentligen mest motordelar, typ kolvar som är av intresse, de mesta i övrigt är likt som på dom vanliga standardmodellerna...
Angående bränsleförbrukningen och service så borde ju din pojkvän kunna hjälpa dej med en del också, är ju näst intill samma skoter som han redan har...

Lycka till med skoterköpet // Tobbe
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Jag kör själv Ski-doo Rs vilket i stort sett är samma maskin. En RS är en skotercross maskin ja, men den fungerar hur bra som helst att åka friåkning med bara man vet hur man använder den. Den är gjord för tuffa tag och det kan vara svårt att få tag i en som är relativt välbehållen. Själv tycker jag att det är svårt att få en roligare lekmaskin. Lågt vikt, liten ettrig motor med ett j'vla riv!

Drar soppa gör den. Har kört min från 2l/mil upp mot 6l/mil, allt beroende på hur an gasar.

E-tech går betydligt billigare och är inte i samma behov av underhåll. Men istället om e-techen jävlas så är de ju bara verkstan som kan hjälpa upplever jag de vilket blir dyrt. Sen är den dyrare i inköp.

370 mil så är det dags för ett kolvbyte. Finns wisecokitt för 3k, en kvälls mek sen är de gjort.

Är man noga med bestyckningen och inte kör med allt för långa fullgasrepor (som tidigare nämnt brända kolvar) och byter kolvar med ca 2-300 mils mellanrum (beronde på hur man kör såklart) så är det en äckligt rolig skoter att köra och äga. Lättmekad och lätt att få tag i reservdelar till. Finns riktigt mycket grejer jag blir då aldrig rådlös!

Vill man vara lite "värre" än polarna som åker sdi och e-tech, köp en RS. Men då måste man vara bered på några extratimmar i garaget och vid macken!
 

Oceanmist

Medlem
23 nov 2013
26
0
1
Bergsjö
Ja jo men sambon min har kört 3säsonger utan ett enda problem 410mil har den gått nu..
är väl de om man får ett måndags exemplar men lynxen jag hittar ser fräsch ut.
men antar att man gör bäst i kolvbyte skulle jag tro.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Gör du ett kolvbyte nu så bör den gå länge innan du behöver göra de igen om du inte börjar tävla... :p
Mig veterligen så är de ju inte vanligare med haverier osv. på RS än på övriga modeller, utan bara den detaljen att dom kräver lite mer service och omtanke emellanåt jämfört med övriga modeller...
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Lånar tråden en snabbis.
Nån som vet dem exakta skillnaderna mellan 09-10-11ans rs modeller?
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Lånar tråden en snabbis.
Nån som vet dem exakta skillnaderna mellan 09-10-11ans rs modeller?
Längre boggie och matta på my11. Sen är den säkerligen mer förstärkt och förbättrad ju nyare maskin du köper. Om man märker någon större skillnad på förstärkningarna vet jag inte. Satsa på en reserv maskin från nån lite större skotercross åkare, gått lite, väl omskött!
Kör en Lynx 600RS my13 själv och är helnöjd, grymmare maskin har jag aldrig kört! En riktig ledräser, ju gropigare desto bättre. MEN som alla skriver, den drar sås! 4-4,5 liter milen åkte jag på sist vid ledkörning.
Sen åker du på 98 oktan, vilket inte finns överallt. Sen lynxen just bör kompletteras med fler boggiehjul om du ska åka led, bränner slides väldigt fort annars. När jag åker led kör jag den med snällare variatorbestyckning för att åka på lite lägre varv, får för mig jag spar på motorn? Bestyckningen för bana med ett inslag på 6200 varv blir lite ryckigt enligt mig på leden..
Lycka till med köpet!
Mvh Fredrik
 

Oceanmist

Medlem
23 nov 2013
26
0
1
Bergsjö
Ja man får hoppas på de :) den är iallafall inte crosskörd är den för fräsch för..
SnoPro kolvarna var inte så fasligt dyra heller som jag trodde men måste ju ha packningar också.
Får kanske byta kolvar i sommar :) fetta in veven vet jag inte hur ofta man bör göra