Lynx/skidoo RS

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tjena!

Jag håller på att kolla på en ny skoter nu, jag av personliga skäl för avsikt att börja köra Backrace i motion eller pro klassen beroende på. (har kört en del skotercross) Men jag kör även en del i snön och på led, men jag undrar vilken maskin bör jag välja? :confused:

(endast 600cc är intressant)

Har kollat på Ski-doos och Lynxs Rs modeller och undrar om det kan va ett bra val, har dock läst att dessa drar en hel del soppa och behöver mer underhåll än andra maskiner? :blink1:

Är tacksam för hjälp i det här köpet, jag har en ekonomi som ligger på cirka 60k när jag fått nuvarande skotern såld. (även om jag får den såld till ett dåligt pris)

Är mycket tacksam för svar! :ciao:
 
R

räsern

Spelar det någon roll för dig om det blir en Lynx eller Skidoo?
Köp en som är klar för cross direkt!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
skulle satsat på en arctic 600sx, tycker den är rappare än rs ski-doo/lynx. Dom några extra mm på mattlängden den har gör den dessutom otroligt startsnabb.
Men du blir garanterat nöjd oavsett vilken du väljer.
Blir ett skapligt soppablåskonto bara om du ska köra led och lössnö, Arctic´en är snålast på soppan iafa, markant...
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Räsern: nej det spelar egentligen ingen roll, och ja, är den tävlingsklar så skulle ju det vara en bonus, tar ju tid och pengar att göra den klar för race!

T.N.T: Jo jag har kollat på SXen också, jag har bara kört 500 kubikarn hos arctic, så jag har inte fått testa på deras motor, tacksam för mer hjälp i mitt val! :D
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Ska du köpa en rs så köp från 09 och uppåt.
De är jävligt fina och stabila maskiner.
Tycker väll inte att dom drar nå speciellt mycke mer soppa än nån annan maskin, de beror väll på hur man gasar. Dock har jag aldrig ägt en standard maskin utan bara open maskiner.

Snopron hänger på bra i starterna men nu på senare så verkar de som att ingen snopro hänger med lynx/ski-doon i starterna, kan dock vara pga förarna också vad vet jag.

Både SXen och RSen är bra maskiner(har ägt båda) men som de ser ut nu skulle jag nog häldre köpa en RS över en SX just pga att RSen är mycke mer lättkörd, bättre i kurvor och väldigt mycke smidigare att köra överlag.
 
R

räsern

På tal om matt längd så har lynx 2011 och uppåt förlängd från fabrik!
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Låter bra! Vet inte riktigt vad jag kommer upp i för årsmodell, en bekant lockar med en riktigt fin IQR 600 för ganska exakt 60k, kan hända att det blir den då de flesta RSarna ligger över min prisklass :/