LynxEnduro VS Yamha Srx/Sxr,

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Tjenar,
Min Polare är sugen på en skoter och det står mellan Lynx Enduro 2002 700 Sp
och en Yamha srx/sxr 700.
Och jag tycker personligen att han ska köpa Enduron för jag har en själv och tycker den är bätre..
Men vad tycker ni? vilken skulle ni rekomendera och varför?
Fördelar/nakdelar?

MVH Johan :)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Jag skulle lätt ha valt Enduron!!! Går betydligt bättre i lössnö.
Sen tycker jag att Enduron funkar väldigt bra på led också, går bra mm
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Yamahan är väl välkänd för att ha skottsäker motor mer eller mindre. Men håller med ovanstående. Tycker också Enduron.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vad ska han ha skotern till? en srx är väl mer en ledskoter? enduron funkar bra utanför och på leden, så min röst hamnar på samma som dom andra sagt, enduron! :)
 

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
han ska kunna köra på led,berg,ängar,sjöar, Blandat körning så att säga,, . Okej ,, Lynx hittills Mycket bra!! :D
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Annars är det ju en smaksak, han får väl prova en enduro och en yamaha, och efter han kört 2meter med yamahan och kört fast så väljer han nog enduron :D skämt å sido, så tror jag enduron är ett mycket bättre val för blandad körning, har för mig att srx:en är ganska låg eller har jag fel? :)
 

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Dom är 307 eller 345, tror jag,, :p men Ska få han till mig å slänga han på min enduro 700 så är han fast ;)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, men tänkte inte på längden, utan att hela skotern är låg mot baken, har jag för mig i alla fall men kanske har fel :)
Haha, ja du får sparka upp han på din enduro så han får prova =)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
srx:n är ju i stort sett stum, värdelös i lössnö, värdelös efter dålig led. bra efter en led som är som autobahn(stavning), över sjöar som är jämna mm.

enduron, går hyffsat i lössnö för attvaen kortskoter, går bra efter dålig led. dåligt rotaxserie 3= är kända som skärmaskiner, fast vilken skoter racklar alldrig?
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Har haft båda delarna och gillar dom båda fast på olika sätt, trippel 700 är grym efter leden, ljudet och draget.
Men en Enduro är ju helt klart mer allround för den pengen.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
En SXR är INTE dålig i lössnö, den är heller inte direkt tung, ganska "normal" om man gemför med andra märken runt samma årgång och klass...

Ena polaren som jag brukar köra med på princip alla turer man är ute på kör en sxr 700 -01 och inte funkar den nå sämre i varken lössnö eller efter led än nån annan "kort" skoter.

Sen kanske lynx har bättre fjädring, något stabilare och så, även snyggare enligt mig, men yamahan är förmodligen driftsäkrare.



Köpte nyss ny skoter själv, funderade lite på en sxr men det blev en enduro, så mitt svar till trådskaparen är väll ganska uppenbart, men jag tycker även att sxr är bra skotrar. :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Stämmer det du säger, beror väll lite på att en srx är ju både låg och har ganska kort fjädringsväg..


Skrev dock vad jag tyckte om SXR eftersom många drar alla yamaha över en och samma kant.
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
nu är det ju så att inte alla srx:ar är orginal,
en 38mm matta och tex en sxr/viper boggie gör ju susen även på en srx...
allt handlar om vad man är ute efter,
för övrigt kommer jag aldrig glömma den gången jag spårade åt bla en summit (gammla chassiet) med min srx700, och jag kom fram medans dom andra körde fast:biggrin1:
 

Smek en ren

Aktiv medlem
12 nov 2010
62
0
6
Övertorneå
Dom är 307 eller 345, tror jag,, :p men Ska få han till mig å slänga han på min enduro 700 så är han fast ;)
Den är 307 om jag inte minns helt fel!
han ska kunna köra på led,berg,ängar,sjöar, Blandat körning så att säga,, . Okej ,, Lynx hittills Mycket bra!! :D
Om han ska kunna köra upp för berg borde han ju satsa på en lite länge, typ en lynx ranger mountain som är i ungefär samma prisklass
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Håller med Polaris_Glenne här. SÅ dålig är SXR:en inte i snön. Visst man ska ju inte ge sig ut med orginal mattan, men med en 38mm så tar de sig ganska bra. Sen har jag inte kört en enduro så jag kan inte uttala mig om den. Han får provköra båda och se vilken som passar han bäst.