Märkes***eritråden...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vi är ett grabbgäng i fjällen, min skoter, en förlängd apex, en 01:as summit samt en 09:as polaris rmk assault.

Ni kan ju gissa vilken skoter som förstört hela helgen för oss.........POLARIS!
Första dagen kom vi hela 3km innan hela bakre saxen gick av vilket även fick den bakre dämparen att spy ut all olja.
Efter att mirakulöst fixat bärgning, svetsning, samt en renoverad dämpare efter 30 mils bilkörning på samma dag så var vi redo för nästa dag......eller.

Nästa dag kommer vi iväg men efter några timmar så växlar inte primären ner helt vilket resulterar i att maskinen inte kan stå still.

Polaris är ett jävla mög skulle jag säga efter denna helg.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Den såg garanterat häftigast ut och var lättare än alla andra i gänget. Det är ju det som räknas, eller hur?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Köp för guds skull inte en Yamaha!!

Okej om det går remmar för flera tusen eller om drivaxeln går av innan man har hunnit backa av släpen. Kolvbyten och vexaxelrenoveringar kan man leva med, det är ju inte så många tusen per år, sånt hör ju till.
Att men sen har köpt en ny skoter av en tillverkare som använder konsumenten som testförare gör inget, huvudsaken att den är lättast. Det är ju trevligt att få hälsa på hos den lokala återförsäljaren för nya uppdateringar en gång i veckan. Man kanske får sig en gratis kopp pulverkaffe.

Nä, Fy f-n för Yamaha, den kan man ju köra fast med! (Och tung är den oxå)
Den Svenska avundssjukan i ett nötskal! :)

Där har du nog fel för ski-doo gick precis om med sin nya summit, om du inte provat den så gör det så ändrar du uppfattning.
Har du provat Pro Rmk eller M800?
Jag tvivlar starkt.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Där har du nog fel för ski-doo gick precis om med sin nya summit, om du inte provat den så gör det så ändrar du uppfattning.
Inte för att jag tror att det stämmer men det är klar att dom käns smidigare med ledad boggi och 36" framvagn men det käns som en nödlösning för att få det klumpiga xp chassit å svänga :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Hört på skidoos utvecklingsavdelning:

Kenta: nujävlar ska väll ändå skotern gå i snön, nämen de va väll SATAN. Bosse!! släng dit smalare framvagn å ta fram rondellen så sätt vi dit domdär gångjärnen vi felbeställde till lagårdsdörrn i sommras.

Bosse: nu gene klart, va ska vi kalla skiten då?

Kenta: ja,hmm. vi drack ju T-röd när vi byggde boggien, så vi kan väll kalla den T-motion.

Bosse: jo de är ingen dum ide, för motion får man när man bärgar skidoos.

Chefen: men faan va fint pojkar. måste va de grymmaste vi byggt här, bortsett från Elan.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag tror det är du som inte provat skidoo för att din far präntade in i ditt huvud när du var liten att skidoo kunde man inte gå i närheten av. Nä släpp dina barndomsspöken å våga.
Faktiskt så är jag uppvuxen med Ski-doo, vad det nu har med saken att göra.
M800 och Pro har ju lite karaktär och ryt så jag förstår att du inte har vågat prova någon. :)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Faktiskt så är jag uppvuxen med Ski-doo, vad det nu har med saken att göra.
M800 och Pro har ju lite karaktär och ryt så jag förstår att du inte har vågat prova någon. :)
Instämmer där, XM:en är fin i chassiet dock är motorkaraktären lite "sävlig" enligt mig iaf. Fin maskin oavsett
 

Qyz

Aktiv medlem
11 apr 2012
54
0
1
när ni nu pratar chassie kan ni ju gå in på nån firma eller liknande och vicka längst bak på tunneln så ser ni att arctic och polaris sviktar som fan och fotstegen är samma visa... speciellt på polaris
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Varken fotsteg eller tunnelslut sviktar på min... Men kompisarnas Yamahas däremot, det är ju som att sitta på en banan....
Jo men istället för att göra kolvbyten/nikasila om cylindrar samt köpa 10 remmar per år och reparera vevaxlar så kostar vi yammisar på oss skinz fotsteg samt bakre lyftbåge...problem solved...
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
när ni nu pratar chassie kan ni ju gå in på nån firma eller liknande och vicka längst bak på tunneln så ser ni att arctic och polaris sviktar som fan och fotstegen är samma visa... speciellt på polaris
Kan inflika att när jag var o kände på nya pro rmk:ns fotsteg hos lokala polaris åf så sviktade dom int ett piss, int så jag märkte det iaf, men då väger jag bara 74kg och jag hoppade aldrig på fotstegen. Men på lynx o ski-doo sviktade dom mer. Yamaha har dock dom vekaste fotstegen enligt mig ;)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ändå intressant att vi nu diskuterar vilka fotsteg som sviktar mest?

Intressantare vore ju att diskutera vilka fotsteg som går sönder?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
är väl inget allvar i det som skrivs här. är ju bara på skämt, man behöver ju inte ta de så hårt.
sen är ju yamaha lite som ett ånglok så förstår jämförelsen med järnväg i kanada
Helt rätt uppfattat! ett skämt är det menat som, verkar vara förnuftigt
folk här på forumet som inta verka ta åt sej allt förmycket och tråden
tycker jag är suverän tack k-len för att du startade den så fortsätt att
hacka och rackla på olika märken det är bara kul att läsa och ja jag
har ett ånglok till maskin men är nöjd med den.
 

Qyz

Aktiv medlem
11 apr 2012
54
0
1
Ändå intressant att vi nu diskuterar vilka fotsteg som sviktar mest?

Intressantare vore ju att diskutera vilka fotsteg som går sönder?
Känns inte pålitligt med polarisens hål, har man små fötter åker dom ju imällan :p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo men istället för att göra kolvbyten/nikasila om cylindrar samt köpa 10 remmar per år och reparera vevaxlar så kostar vi yammisar på oss skinz fotsteg samt bakre lyftbåge...problem solved...
Åker fortfarande på samma rem, efter 153 mil. Hinner kanske 100 mil till i år. Så nå 10 remmar blir det inte.

Yamahas måste ju dessutom kosta på turbo för 50 000 annars blir de ju frånåkta av 10 år gammal maskiner....
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Känns faktiskt riktigt obehagligt att stå på polaris pro rmk fotsteg men den tippar ju bara man tittar åt nått håll och man glömde fotstegen så fort man börjat gasa lite. Dåligt med snö (.5 meter halvhårt 1m totalt, sjönk inte mer än 8cm stillastående) så kunde inte avgöra hur den gick i snö.

XM känns bredare och "större" i framvagnen (kanske all plast) och ville inte riktigt samma som jag vill.

Snopet då jag ville att ski-doon skulle ta hem det.

Körde ett dragrace mot en SWB adventure 800 -13 med min BCX 800 -13 (bägge 44mm matta, min powdermax hanns hette challenger extreme tror jag. Mjuka spår på sjön, lite vatten på isen som man grävde sig ner till vid startlinjen), Jag ledde från början till slut (150km/h) trotts att jag var liiiiiite senare från starten (kanske var långsammare på gasen för jag tog honom direkt då jag sköt iväg). Vet inte vad det är för drevning på hans men bägge är då original.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Åker fortfarande på samma rem, efter 153 mil. Hinner kanske 100 mil till i år. Så nå 10 remmar blir det inte.

Yamahas måste ju dessutom kosta på turbo för 50 000 annars blir de ju frånåkta av 10 år gammal maskiner....
Haha, ser ju att du bara kört plastraketer så du måste gilla o skruva. Själv ser jag nöjet i en lagommaskin som alltid fungerar. Vill man sedan ha en jävulsk maskin kör man turbo och då kan ju du hälsa hem med ditt skräp ännu mer än vad du redan gör idag.

Att möta en Arctic cat är ju som att möta nån som är ute och åker med ett smatterband, avgassmällar var femte meter. Men guud va bra dem går=D Hahahahahaha.....

Nä ska man köra några maskiner så är det Yamaha eller Lynx!