Många elfel nyare AC 2012=>??

Mage

Medlem
13 apr 2015
12
0
1
Lycksele
Ska köpa ny släde och funderar på AC igen.
Har haft elfel på min XF -13(150mil) som gjorde att den försökte lägga i backen medan man körde. Visade sig vara fukt i någon kontakt.
Nu i helgen stannade den under färd och fick bara mindre livstecken efter det. Vet inte än men verkar vara elfel(eller bränsle) igen.
Pratat med några service ställen och läst online att det förekommit en hel del elfel speciellt på andra sidan pölen. Fukt i kontakter eller nötta kablar.

Frågan är: Är det många som haft detta på sina nyare AC?
Törs man köpa en 2016? Nåt som förbättrats?
Gillar chassi och motor osv.

Kanske jag som haft otur!?
Uppskattar inte att behöva bärga hem 2 ggr på 1 år. Förstörde påskhelgen iaf.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du menar att amerikanska produkter skulle ha elfel??

:D

Det är klart att om man bygger elsystem med tejp och hängande kontakter som de gör så borgar det för framtida elfel. Track record på Arctic Cat visar ju att elfel är en egenskap man får med i paketet.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kan inte påstå att det har varit mycket elfel på nyare AC, skulle säga att du bara har haft otur med din släde, klart du törs beställa en 16 :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Man får antaga att även ac reviderar sina kabeldragningar varje år precis som polaris har gjort. Jämför man en 2012 pro rmk mot en 2014 så har det hänt en hel del på kabeldragningen och hur det ser ut.
Vet att polaren har haft rätt mycket elfel på sin m800 2012 iallafall.
 

Mage

Medlem
13 apr 2015
12
0
1
Lycksele
Nä jag tänker att det måste varit otur. Hade det varit jättevanligt hade det nog hörts mer på hemmaplan också.

Är förresten sugen på M8 153" LTD ES -16 i så fall. Hade den funnits som grön hade det varit ännu bättre :) Vill gärna ha elstart och större kylare pga pulkdragning och snöfattigt ibland.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Har haft problem på min m800-12 med kablage till pipsensor. När det var löst så paja hastighet mätare / trippen.
Trött på skoter efter att föra helgen i Jorm planterat smalbenet i framvagnen, med gips som resultat.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Harinte heller haft några problem med min 12á HCR och mycket nöjd :). Därimot på min förra Polaris Assault 09á hade jag mycket elproblem dock! :-(
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
m800 -12 jag hade var det massa elfel förstörde en hel fjällenresa då den endast gick köra med backen i (gick på tomgång) sen hade jag problem med höjdmätaren då det stog på 0 meter över havet då man var i fjälls gick inte alls bra då heller dock gick den hela den resan sen fick jag samma elfel igen med backen kändes som nån sa tidigare att kablarna var dåligt isolerade :)
 

Mage

Medlem
13 apr 2015
12
0
1
Lycksele
Tänkte bara följa upp lite.
Felet den här gången var bränsle pumpen.
Pumpen bytt på garanti.
Alltså inget elfel.. rätt ska va rätt :)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Vad hade du för exakt symptom? Min har blivit knäpp nämligen... Går 5-10min sen börjar den missa, stupa och tillslut stannar den. Startar direkt igen men går skit nästan direkt igen och stannar... Inte haft tid att felsöka ännu.
 

Mage

Medlem
13 apr 2015
12
0
1
Lycksele
Låter liknande. Stannade första gången uppför en sluttning, hostade, tappade kraft, misstände, svarade inte på gas. Fick igång den några sekunder men sen dog den och gick inte alls starta.
Bogserade några km, provade sen och plötsligt startade den och gick nån mil innan samma visa igen. Fortsatte resten av helgen, gick ibland och men till slut heldöd. Som sagt bränslepumpen den gången.
Tidigare i vinter elfel när den försökte lägga i backen själv. Fukt i kontakt.