Mått på variatorverktyg för att dra bort korset/spindeln?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Någon som har verktyget för att dra bort korset/spindeln och vet vad det är för mått på detta?
Även diametern på hålet i mitten
Jag menar då detta verktyg
Ska tillverka ett eget
 

Attachments

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ju större du gör den desto mindre litar du på pinnarna, huvudsaken den är mindre än korset så pinnarna tar mot det. Röret ska vara så att det går över variatorspindeln, dvs axeln du ser mellan skivorna.

På verktyget jag gjorde hade jag 3x96mm i triangel mellan centrum på hålen. Använde stumpar M20 bult som pinnar. Gör plattan i så tjockt material som du kan, minst 12mm men gärna 16 el 20.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Ju större du gör den desto mindre litar du på pinnarna, huvudsaken den är mindre än korset så pinnarna tar mot det. Röret ska vara så att det går över variatorspindeln, dvs axeln du ser mellan skivorna.

På verktyget jag gjorde hade jag 3x96mm i triangel mellan centrum på hålen. Använde stumpar M20 bult som pinnar. Gör plattan i så tjockt material som du kan, minst 12mm men gärna 16 el 20.
Okej, då har jag ena måttet, bra tackar
Återstår bara hålet i mitten, det vill säga vilken diameter detta ska ha för att kunna träs över axeln. Ids inte ta bort variatorn nu annars hade jag ju kunna mätt.
Hur långt bör "röret" vara? Tänkte om man kunde använda sig av en längre hylsa
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det skulle kunna gå att lirka in och mäta grovleken på axeln innanför variatorlocket, det behöver ju inte bli på miljondelen. I Mitt verktyg är hålet 29mm men det är lite för stort men det funkar.
Längden kan du nog mäta med ett vanligt måttband/tumstock. Mät bara från korset och ut till locket.

Så här ser mitt verktyg ut.
variatorverktyg.jpg

Dom understa plattorna är hopsvetsade. Gjort i två nivåer mest för att få plats med muttrar på undersidan skruvarna och gängstången. Skruvarnas uppgift är för övrigt att låsa mot ribborna på variatorns baksida när man drar ner variatorn mot verktyget med gängstången. Har du inget "Hej_och_hå-skruvstäd" som sitter ordentligt fast i en väl förankrad bänk så gör ordentligt med fästhål i verktyget så du kan skruva det i något solitt. Vore nog så bra att skruva upp det på en vägg faktiskt.

Glöm inte bort P85-verktygens grundregel nr ett: Gör allting dubbelt grövre och starkare än vad du nånsin tror behövs! =)
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Det skulle kunna gå att lirka in och mäta grovleken på axeln innanför variatorlocket, det behöver ju inte bli på miljondelen. I Mitt verktyg är hålet 29mm men det är lite för stort men det funkar.
Längden kan du nog mäta med ett vanligt måttband/tumstock. Mät bara från korset och ut till locket.

Så här ser mitt verktyg ut.
Visa bifogad bild 18406

Dom understa plattorna är hopsvetsade. Gjort i två nivåer mest för att få plats med muttrar på undersidan skruvarna och gängstången. Skruvarnas uppgift är för övrigt att låsa mot ribborna på variatorns baksida när man drar ner variatorn mot verktyget med gängstången. Har du inget "Hej_och_hå-skruvstäd" som sitter ordentligt fast i en väl förankrad bänk så gör ordentligt med fästhål i verktyget så du kan skruva det i något solitt. Vore nog så bra att skruva upp det på en vägg faktiskt.

Glöm inte bort P85-verktygens grundregel nr ett: Gör allting dubbelt grövre och starkare än vad du nånsin tror behövs! =)
Hur löser du det när du ska dra fast spindeln/korset, denna ska ju momentdras?
I ditt verktyg ser jag inte att man kan fästa en momentnyckel, typ som i en hylsa som jag visade i min bild enligt ovan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Använde en urborrad sexkantig axel istället för det runda röret när det väl kom till tillverkning. Annars så svetsa fast en gammal hylsa ovanpå så har du ett verktygsfäste.

MEN TA EN HYLSA MED 1" FYRKANT om du tänkt använda det för lossdragning också.
Sen så vet jag då ingen som är så noga med momentdragning av korset, det ska sitta fast och även loctitas så det sitter och dessutom ska ju märkningarna på skivorna stämma också så det är ju det som styr en del också.. Har i ärlighetens namn bara gjort verktyget, det är polaren som är variatorskruvaren, men han är då helnöjd med verktyget, bättre än original.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
På ett amerikanskt forum föreslår man en annan typ av verktyg för att man annars kan få sprickor i korset nära rullarna om man använder verktyget med "pinnar", det andra verktyget ser ut så här:

clutch2.PNG

Någon som har erfarenheter av detta, det vill säga har fått sprickor eller föredrar det senare typen av verktyg?

Jag förstår egentligen inte skillnaden mellan dessa verktyg, båda belastar väl ändå korset?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
I teorin får man hemskt liten anliggningsyta mellan en plan yta och en cylindrisk pinne. En platt yta, som öronen som är utbockade mot öppningarna på verktyget ovan ger större anliggningsyta och kan dessutom fås att ligga an längre ut på korset så i teorin kan det nog vara bättre.

Jag vill nog däremot hävda att om man har tillräckligt grova pinnar, typ 20mm, och en tillräckligt grov och styv fästplatta som pinnarna sitter i så dom verkligen aldrig viker omkull sej något så duger det. Särskilt som man alltid ska värma korset rätt ordentligt med varmluftspistol innan man försöker dra loss det. (är plattan och/eller pinnarna för klena så dom ger sej lite minskar anliggningsytorna väldigt fort till nästan ingenting och då är det betydligt lättare att skada något).

Man skulle faktiskt kunna kränga fast ett par korta stumpar hydraulslang eller liknande på pinnarna för att få en bättre kraftfördelning över ytorna.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Bifogar bilder på de olika verktygen där det mer tydligt framgår skillnaden mellan verktygen och hur dom används.

Men precis som du säger borde man kunna ha 20 mm bultar med hydralslang på för att öka ytan
Eller kanske en mindre platta som svetsas på bultarna.

Sedan ska ju korset också värmas vid losstagning








Skickat från min SM-G900F via Tapatalk