M 800 -12

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Finns det någon i Norrbotten som renoverar cylindrar? har åkt på en skärning i lössnön.
Hoppas på att klara mig med kolv och ringar om det går då motorn gick att köra hem med.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Den började gå sämre och stannade och då jag drog så kände man att den gick tyngre men startade, men jag var ensam och nog inte fått hjälp förrän på några dar och den stannade på sjön och fastnade i flövattnet så det fanns inga andra allternativ hade jag lämnat den så hade den frysit fast i 3 dm vatten Åkte kortaste väg så ca 1 km
den startar på båda och man märker inget slammer. Har plockat bort grenröret och kikat in med inspektionskamera och man ser på kolven skador och på cyl väggen missfärgningar.
men till frågan finns det någon som renoverar cyl för det är väl nikasil.

Går det att plocka ur cylindrarna på plats eller måste man lyfta ur motorn?
 
Last edited:

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Har plockat isär nu och konstaterat att cyl 2 fått stryk, misstänker att det är snöskottning då gummi tätningen i nosen inte riktigt var på plats 100%. Men då jag visat cyl för en bekant som skruvat en del med skotrar så misstänkte han att den varit för kall och skurit pga. Skurit i X i cyl, men jag brukar låta den gå på tomgång i 5-10 min innan jag kör iväg och inte belasta den hårt innan jag kört flera km, ni som är mera kunniga är det mera troligt att det är pga. Kall motor som orsakat det. På arctic så finns det ingen temp mätare annat. än en lampa som indikerar då tempen är för hög.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kör du iväg efter 5-10 min med full gas eller tar du det lugnt iväg? Ska nog inte varit för att den var kall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Då är det inte kallskärning hör man. För mager blandning typ tjuvluft via insugsgummi eller väck packbox vid vevaxel kan det också vara så kolla allt i insugsväg.

Bränslefel kan vara allt från spridare till bränslepump. Snöskärning kan ge X skärning om de kommer in stora mängder snö/vatten. Insug i nosen är nog bland de dummaste luftintag jag sett på en skoter ,,konstruktörerna måste ha rökt på när de ritade det insuget.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Oljepumpsarmen är kollad och även kalibrering "märken", har misstanke om snöskärning då gummit inte satt 100% på plats i nosen.
håller med att det är ingen bra lösning på konstruktionen och det finns ingen skruvning där heller så om det skulle trycka hårdare så kan det kanske hoppa lite ur läget och det var puder ca 50 cm.
Fixat grejer och skruvat ihop i helgen men hann bara provstarta,kanske hinner prova mera till helgen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
För att utesluta bränslefel bör du hålla koll på tändstiften färger en tid framöver med korta intervaller.

Innan du drar iväg första gången så gör läkage test med motor på tomgång och spruta startgas på insug.