mach problem

kentakentaur

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
åkersberga sverige
hjälp min mach-z startar och går jätte
bra i ca 5 sek till 10 minuter sen dör den som man vred av nyckeln jag har bensin fram
nya stift och gnista när jag provar men det är ju det att när den stannat så kan jag rycka igång den dock bara 5 sekunder innan den stannar igen HJÄLP!!!!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tre tips:

1)Glapp i nödstoppen?

2) Avbrott / dålig kontakt vid någon spole på tändplattan? Ryck isär kontaktdonet mellan CDI-enheten och kablarna som kommer ut från tändplattan och ohmmät. Det bör vara några enstaka ohm i den ena spolen, några hundra ohm i den andra. Totalt avbrott, mycket högre resistans eller kraftigt varierande resistans tyder på något fel. Tändplattor är det stor åtgång på, det lär vara lång leveranstid för tillfället. Om du har bråttom är det bättre att felsöka och reparera själv eller lämna den till någon lindningsverkstad. Oftast brukar felen ligga i skarvarna mellan den tunna tråden i spolarna och kablarna till tändplattan.

3) Temperaturberoende fel i CDI-enheten? Kyl den med snö resp värm den med hårtork och se om problemet verkar hänga ihop med temperaturen.