Mach Z / Indy storm

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Jag håller på och kollar efter nån kul skoter. Vill kunna ta med mig sambon eller grabben någon gång så en typ sks eller lt etc. är nog lämpligt. Kommer åka mest på led men även på någon fisketur. Jag har nog läst alla inlägg på köprådsforumet men är lite fundersam över vad som vore lämpligt. Prisklass ca 30k

Jag vill ha ordentligt med fart/acc resurser. :evil:
Har kollat på Mach Z lt och indy Storm sks?? Enligt vissa verkar Indy storm vara bra enligt andra bara junk??? Samma sak sagda om Mach Z...

Tunga as som är jobbiga att få med sig i svängarna?
Är Z och storm överkurs?
Hur funderar de på led?

Är det bäst med en trippel eller twin 600 eller 800 fördelar/nackdelar soppaförbr? respons? vridmoment.
Viktskillnaden mellan en trippel 600/800 är väl minimal?
Hur mycket tyngre blir en trippel jämfört med en twin.

Vilka har en bra boggie?

Jag har ju en viss förkärlek till Stormen då jag -95 pluggade i Jokkmokk och där var man kung och hade snyggast brudar om man hade en storm :laugh: Nåja de brudarna har ju blivit gamla nu...
Men Mach Z typ -99 ser ju ut att ha ett bättre chassie?

Någon som har erfarenhet och kunskap om vad som är vettigt för mitt ändamål?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
en polaris twin 800 -03 väger komplett med avgassystem och en liten lastpall 69kg
en yamaha trippel 700 -00-01? väger komplett med avgassystem och liten lastpall och låda 70 kg

en liten fingervisning i vikten iaf

vad jag tycker så har ju en trippel mycket trevligare och roligare motorkaraktar, vrid är roligt! och ljudet..
 

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Ok, då är ju viktskillnaden mellan twin och trippel oväsentlig. Mer vrid i en trippel alltså.
Är Mach z eller storm lämpligt val?
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Tycker du ska försöka hitta en polaris xcr 800 triple -00 typ den stadigaste polaris triple. Stormen kan jag inte säga nå, men lite tveksam och ski-doo har inte heller dom bästa triplarna. Tacka yamaha, de bästa motorerna och så är de.:D
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Näe, han menar att det bästa som finns är Yammas tripplar...! :)
Men det är hans högst egna åsikt ;)

Gå på en Polaris du, jag tror inte du blir besviken.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Något speciellt man ska kolla på stormen, några vanliga fel?
köp inte en 93a som har 750 motorn, den är inte av högsta kvallitet. Gå på en så ny storm som möjligt, helst en XCR 800.
Hade själv en kort 95ans Storm, men körde inte många meter med den original. Men gick som ett spjut ändå! Skulle jag köpa en till storm skulle jag bänka den mest pga att se att allt är bestyckat rätt.
Stormen är som ett strykjärn efter led men börjar farten bli för hög på tvättbrädeleder kan bakändan kasta lite då den är framtung.
kolla så att dom har monterat den extra kylaren i slutet på bandtunneln

Mach Z 800 har jag lite erfarenhet av och dom är inte positiva. Typisk ski-doo som käkar remmar och inte funkar till 100 men det kan ju ha varit ett måndags-ex och min storm kanske jag hade tur med dom 2 vintrarna jag hade pärlan för alla andra verkar ju spy galla så fort man nämner en storm..
 

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Det verkar som de som haft en storm gillar dem. Har hört fler som tycker att man ska bänka dem för att kolla inställningarna. Läser man på skoter banken sägs det om storm att den går så in i xxx efter led eller på sjön och att de funkar bra fast lite tunga inget för lössnön. kommentarerna om Mach z är att den går som attans efter led och hyfsad i lössnö.

Vad jag läst så verkar det som 800 motorn i stormen var mycket omtyckt när den kom. Jag har kollat efter storm sks från 95 och framåt.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
bjuder på en bild på min gamla älskade storm (och en på mig själv hehe)

hade lätt kunnat ha en storm igen!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Stormarna är riktigt balla!
Hade du några problem med din Storm?
problem och problem, som sagt så var min storm original kanske en vecka och den veckan gick den problemfritt :eek:
nej men det enda jag störde mig på var att man då och då råkade ta sönder choke-armen. Men annars en lättstartad motor.
Min storm blev portad, fick slp pipor, v-kit och lite andra småsaker som gjorde den bättre.
Dock så varmnöp den på en cyl när jag var på en is och blåste om en trimmad F7a, hade inte originalhuven och inga varningslampor och hade jag haft det hade jag garanterat haft kvar stormen idag, hände för just över ett år sedan. :bawling:
Utöver det så var det bara tanka och köra, jävligt nöjd med Stormen!
Just pga den som jag slänger i en trippel i min skoter som jag skaffa efter stormen :p
 

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Hmm känns nästan som jag bestämmt mig...
Bara att vänta på något lämpligt objekt...

När jag pluggade i Jokkmokk blev jag polarisfrälst pga en polare som hade en indy 500 classic. Det var inte så mycket classic kvar på den skotern förutom dekalerna på huven. Var nog ingen 500 snurra i heller för vad jag kommer ihåg så var det 3 pipor under huven...
Sanslös fart på den, hade gärna skidorna i luften en bit över hundra... grymt kul skoter.

Förresten vad gör v-kiten? Växlar ut tidigare/senare??
Är kylaren i slutet av bandtunneln standard från 1995 och framåt.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
v-kit gör att den växlar bättre med motorn varvtal
kylaren tror jag blev standard först -96 men kan ha fel
 

kdjfg

Medlem
8 feb 2009
44
0
1
Västerås
Om Stormen är framtung borde det väl bli bättre med en sks?? Nån erfarenhet av storm sks?
dumt att Polaris inte Kalibrerar variarorerna orginal.

Är 750 cc motorn en katastrof eller skulle man kunna köpa en -93 till ett bra pris eller är 750 bara totaljunk?
 
Last edited:

Falske

Medlem
20 mar 2009
14
0
1
skellefteå
enligt en bekant till mej så går 750:an bättre än 800:an (fortare), han har haft en utav varje, och påstår att han trivdes bättre med 750:an, personligen så tror jag det kvittar, en 750 går så det räcker, jag lovar
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har själv en indy storm sks -95 som jag är grymt nöjd över. Har haft den som andra skoter efter en drös med Rmk maskiner. Men nu är rmk maskinerna helt bort och stormen står kvar. Och i år har stormen fått en ny kompis i garaget. En Mach Z -95. Köpte den för 3500kr i höstas utan variatorer och ett hål i buken. Men efter en heldel tvättande och gnuggande och några fina beggade delar så har den blivit jätte fin. Den blänker som tusan kan jag säga.
Kan varmt rekomendera en nittiotals muskelmaskin.
Med en sån så är du sitt ut på isen men absolut först över isen.
Det är en korvgrillarmaskin med grym attityd.
Har sökt SLP rör till stormen nu väldigt länge men de verkar svåra att få tag i.
Någon som vet av några får gärna säga till.