Matta till pro xr 800

Tommyboy

Medlem
31 okt 2010
32
0
1
Östersund
köpte mig en Pro xr 800 idag. men måste byta matta.
funkar de med en 307x38x44 2,52 delning eller måste man köpa en sån där polaris Racing matta?
sitter inga non slip drivhjul på den.. ska man kosta på de?
Tacksam för svar!:)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Du kommer att få ta ur kammarna lite eftersom dom kommer ta i kylarna i tunneln.
OM du inte köper en polaris orginal 44mm då är den redan urtagen för kylarna.
Jag hade inga non-slip hjul på min och det funkade faktiskt bra utan, men det finns ju bara fördelar med non-slip så har du kosing och ska byta matta så är det inget att fundera på.
 

Tommyboy

Medlem
31 okt 2010
32
0
1
Östersund
ja jag läste lite om de där att man måste ta ur kammarna.. men de är iaf en 307x38 matta man ska leta efter eller hur?
finns de nåt bra och billigt ställe att köpa mattor? och vad är de för non slip hjul som man ska ha då? finns väl olika som jag förstår...

Tack för snabba svar!=)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jajamen 307x38.
www.stenmarksmaskin.se har bra pris på mattor, eller om du vill handla från usa så finns www.tracksusa.com.
Drivhjulen till just din maskin har jag inte koll på, men det har säkert nån annan.
Det jag däremot kan säga direkt är att du nog kommer få kapa boggiskenorna för att inte non-slipparna ska ta.
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
på min pro x 440 har jag 307x38x44.. har en bombardier matta, de kommer ta i pytte lite i kylarna nån mm neråt 2-3 cm brett, knappt sevärt :p har slängde på nonslip hjul från brp. var lite jävliga att få dit men gick tillslut efter några svordommar :p köpte nonslip hjulen för 1200kr (båda) och 44 mattan från unaders 4990:-, samma pris som stenmarks :) unanders motor och stenmark tror jag pressar priserna bäst i sverige faktiskt :O dom har tydligen nån sorts sammarbete med har jag hört. bor 50 meter från unanders och dom är bra att ha att göra med så rekomenderar dom :) dom är även billigast i sverige på powder pro skidor om du är intresserad av det =) nonslip hjulen tar inte i mina skenor iaf, föresten, på dom mattorna funkar det inte med nå annat än nonslip hjul, är inte några drivklackar i mitten på dom, och vanliga drivhjulen är för smala för att kunna flyttas ut och driva där.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Polaris racingmatta från -04 ProXR 440, (den med urtag för kylarna), är kanske lite dyr men den är förjävligt bra och tål nästan vad som helst.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Även om det tar i bara några millimeter så råder jag dig verkligen att ta ur kammarna.
Jag körde utan att ta ur kammarna från början och varken mattan eller kylarna vart speciellt fina.
Det tar dig 30 min att ta ur kammarna så det är ju varken tidskrävande eller jobbigt.
 

Tommyboy

Medlem
31 okt 2010
32
0
1
Östersund
Ja jag tror de blir till att köpa en standard matta. man får väl sitta där och kapa ur kammarna, men de e nog värt de!=) original mattan lär ju inte vara billig:p
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
tänk på att då du monterar nonslip hjulen måste du lös med växel lådan, först inn med drivaxeln i växel lådan sen inn på variator sidan, jag var tvungen att kapa lite längst fram på boggie skenan, den svarta plast saken (skensko) eller vad det nu kallas, men dom går ju att dra lös då allt sitter som de ska så de va inga problem
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Lånar tråden lite, hur är det med antistab axel ? är det något måste när man byter till nonslip? vad fyller den för funktion?