Mattan låser sig vid överhettning

Rosrosros

Ny medlem
12 mar 2020
1
0
1
42
Norrbotten
Hänt två gånger idag att skotern blir överhettad och mattan låser sig. Första gången var väldigt långsam körning i skog så tänkte inte desto mer på det. Andra gången gick temperaturen upp till 96 grader innan jag tog mig ut i djupsnön och gasade till, då tvärnöp mattan och jag flög över skotern..

Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Skotern i fråga är en Polaris pro rmk 850 -19.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Du måste kontrollera varför den låst sig, känns bromsen normal eller kan den ligga an? Känns skotern normal i övrigt eller går den tungt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja de låter som slidsen bränner fast och de gör de runt 90-96c om de är org Polaris slides. Är de pirat slides så bränner de fast bet tidigare undantag ett märke Garland de är lika bra som org.
Körde du med eller utan isrivare nerfälld eller har du inte ens isrivare?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Du menar att mattan låser sig men motorn fortsätter gå? I så fall Antagligen har du smält slidesen som sen tvärstelnar och limmar fast mattan i boggin då du viker ut i snön.

Motorns temperatur och slidesens temperatur behöver inte nödvändigtvis ha med varandra att göra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tror iallfall att det är dags att fälla ner isrivarna... brukar he ner rivarna när tempen går till ca 60 och det bara är hårt framöver.