Mattbyte Edge-X 700 ( 2002 ) ?

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
Är det någon som provat att trycka in en 44mm hk-matta i en polaris edge-x 700 -02.
är sugen att byta men är osäker om det får plats utan att man behöver byta ut drivhjulen mot ett mindre par.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
På polaris tror jag att dom använder samma bandtunnel till både edgen och RMKn. Jag har själv en 51mm matta som ska dit dom trodde på Polaris sverige att det skulle gå.
Annars får man väl sätta på ett mindre drivhjul och höja boggin lite. Det är ju bara att borra nya hål under dom gamla för infästningen till boggin 4st.
Om det inte behövs ett mindre driv hjul så kummer jag ialla fall att dreva ner den något.. Så det är bara att välja drev eller drivhjul

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ööööh tjena...Edge skenorna o RMK skenorna var ju inte så fruktansvärt lika...Bakre infästningen till dämpare o de fanns ju inte på RMK skenorna.
Men annars var dom lika. Så jag får väl lov att kapa bort edge fästena o svetsa dit dom på RMK skenorna(aluminium).Då fattas bara ett par extra boggiehjul(svarta o röda till edge-01)Så snälla ni som har ett par över så hör av er till mej..Då fattas väl bara att RMK mattan tar i kylarna också så får jag plocka bort skiten igen å sätta på mindre drivhjul.... /Hempularn/

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
så vitt jag vet så går väl inte äns en 32 dit utan att det tar i?
förutom polaris "egna" 32a med urtag för kylarna.. så att få dit en 44 är nog att hoppas på för mycket, blir nog att byta drivhjul ev sänka boggien.

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
var och testade idag med en träbit, sågade till den så att den skulle representera en matta vars höjd på kammarna skulle vara 49 mm, då var det precis så att träbiten tog i längst fram i tunneln, då borde väll det fungera med en 44mm eller?

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
har kollat upp nu hur det ligger till. Polaris egna 44mm matta som är utkapad i kammarna för kylelementen ska gå dit utan några modifieringar. Vill man ha en "vanlig" 44mm matta för man antingen sänka ellr kapa ur kammarna själv.
Att lägga till i historien så ar polaris matta 1000:- dyrare än vad en vanlig är =(
Så är det någon som har en liggandes får ni gärna höra av er.