Mattmått RMK 600 -98

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Hallåj
Har nyligen skaffat mig en Polaris RMK 600 -98 men är inte så himlans belevad vad gäller skruvande å fixande med skotrar, men jag undrar dock vad det är för mattmått på denna maskin original, och om man nu skulle behöva byta vad rekommenderar ni till och varför?
Köpte denna mestadels för det är en lössnömaskin och det är väl just i dessa miljöer jag kommer använda den.
Undrar även om det går att få tag i manual till denna gamling så man kan läsa sig till lite mer om underhåll smörjning etc ja bra skötsel helt enkelt. Det är en ordentligt välvårdad och fin maskin trots sin ålder då jag fick reda på att den varit i en Polaris mekanikers frus ägo innan och jag vill ju gärna fortsätta hålla den i fint trim.
Tack på förhand:rock:
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjena! Har själv haft en RMK 600 -98... rolig skoter!
Mattan på min var 345*38*44.... och ska du köra mycket utanför led så är det ju bara gå upp ett steg till kanske till en 51 annars tyckte jag om 44.... lite mer allround....

Det man nästan måste montera på dessa motor med kehin förgasare är:
Boost bottle
Powerpack
Nålar
munstycken
V-kitt

Efter detta är injusterat så går dem som ett troll för att vara en 600!
 

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Tackar ödmjukast för svaret:beer:,, Boostbottel och powerpack har jag planerat att införskaffa i vinter och vad jag har läst mig till hittills så är det minimala ingrepp man behöver göra för att sätta dit dessa. Dock att byta nålar å skruva etc i förgasaren skippar jag då jag e helt bakom flötet vad gäller sånt, och efter vad man läst sig till redan nu skulle jag säkerligen lyckas få skotern att rasa om jag väl försökte:). Men återigen tack
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
10-62 vikter almond/gold i primären samt std. helix och silver/blue fjäder i sekundär funkade kalas på jobbarkompisens rmk 600-98 samt boostbottle å powerpack i förgasarna.
 

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
10-62 vikter almond/gold i primären samt std. helix och silver/blue fjäder i sekundär funkade kalas på jobbarkompisens rmk 600-98 samt boostbottle å powerpack i förgasarna.

Pris på detta samt var kan jag inhandla detta? alltså variatorgrejjset?
Tackar återigen för detta tips :hello:
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Pris på detta samt var kan jag inhandla detta? alltså variatorgrejjset?
Tackar återigen för detta tips :hello:
Din Polaris handlare tar hem detta åt dig annars borde Motorhuset i Östersund ha det mesta hemma på hyllan. Vikterna ca 300kr st fjädrar 2-3kr styck.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tackar ödmjukast för svaret:beer:,, Boostbottel och powerpack har jag planerat att införskaffa i vinter och vad jag har läst mig till hittills så är det minimala ingrepp man behöver göra för att sätta dit dessa. Dock att byta nålar å skruva etc i förgasaren skippar jag då jag e helt bakom flötet vad gäller sånt, och efter vad man läst sig till redan nu skulle jag säkerligen lyckas få skotern att rasa om jag väl försökte:). Men återigen tack

Bara handla :)
Du ska inte vara rädd för att bestycka om förgasare!
Bara läsa på ordentligt hur en förgasare funkar och så...
Sen ta och kolla.. tänka... och sen byta... sen kolla stift!
Bara man tar det lugnt så går det mästa bra!;)

Angående reeds så rekomenderar jag "Boysen reeds" för dem ger mer på på mellanregistret än V-force = bättre gassvar och renare gång