Mbrp-slutburk

Joppen

Aktiv medlem
10 sept 2004
56
0
1
Kör en Polaris 800 xc sp Edge -01 och skulle vilja ha lite roligare och "rappare" ljud!
Någon som vet vem som säljer Mbrp-produkter i Sverige??
Någon som har erfarenhet av antingen Slp´s eller Mbrp´s slutburkar och vill dela med sig av dessa?
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Joppen skrev:
Någon som har erfarenhet av antingen Slp´s eller Mbrp´s slutburkar och vill dela med sig av dessa?
Mja, inte till din skotermodell..
Men rent generellt _förlorar_ man några hästkrafter och självklart vikt, dessutom blir plånboken tunnare. Visst blir ljudet fränare, om en slutburk är värd effektförlusten är ju helt och fullt ditt val.
 

Joppen

Aktiv medlem
10 sept 2004
56
0
1
Finns till min modell men det är ju lite dyrt bara för lite fränare ljud!

Blir nog en slp lättviktsburk istället!
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Om man tittar på hur dom där burkarna ser ut så skulle det nog inte vara nåt större problem att tillverka en själv.

Är det någon som vet hur den ser ut inuti, är det inte bara ett perforerat rör som går rätt igenom, med dämpmaterial lindat runt ungefär som en dämpare till en cross?
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Stinger

Stingern i avgassystemet har en viss uppgift, den ska ge ett visst mottryck i hela systemet för att den i övrigt avstämda konstruktionen ska fungera på avsett sätt. Man brukar därför dimensionera stingern utlopp så att den ligger på c:a 60-65% av headerns diameter. Stingern ska vidare släppa ut avgaserna från avgassystemet med så få tryckstötar (=ljud) som möjligt och detta utan att störa baffelns arbete att reflektera tryck tillbaka till avgasporten i precis rätt ögonblick. Rent teoretiskt skulle man inte vilja ha en stinger men som sagt, avgaserna måste ju ut.
Om man nu ökar stingerns diameter ökar förstås ljudnivån (=häftigare ljud?) men man snedavstämmer hela avgassystemet, för det första genom att mottrycket minskar, sedan ökar också gashastigheten genom avgassystemet och baffelns reflex kommer då vid fel tidpunkt tillbaka till avgasporten och med reducerat tryck dessutom. Resultatet är då att färsk bränsleluftblandning sugs längre ut i avgassystemet och inte trycks tillbaka tillräckligt av den feltimade och svagare reflexen från baffeln. Detta ger ett lägre fyllnadstryck i cylindern när den stänger avgasporten och man får lägre effekt ur motorn. Detta kan visserligen kompenseras något av att cylindern fylls helt och håller av färsk bränsleluftblandning och den lilla inblandning av avgaser som ev. har tryckts tillbaka från ett korrekt dimensionerat avgassystem inte förekommer. Totalsumman är i alla fall en effektförlust genom den överdimensionerade utloppsarean i stingern.
Och inte minst en ökad bränsleförbrukning.
Precis som 'PolePosition' säger...
Gör för sjutton ingen ändring i avgassystemet om du inte är proffs på detta!
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
billigaste tipset för dig med lite cash!! köp en original-slutburk på skroten och skär upp den, kasta ut allt som du tycker verkar vara av ondo.. och vips har du fått ett betydligt fränare ljud, och du behöver INTE :cool: vara orolig för att motorn havererar, dock kan du räkna att nån fjuttig hästkraft ryker på kuppen, vad som kanske är värre är ju att efter ett tag så lär du ju bli less på detta ständiga oljud,och då har du ju alltid originalet kvar!!!!


Själv kör jag med SLP system= bäst på Polarisen i.a.f



Go for it..
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Jo, det är nog riktigt, ljudmässigt får du väl samma resultat som de kommersiella produkterna och ändrar du inte diametern på utloppsröret ändras i stort sett inte avgassystemets egenskaper. Om originalslutburken-stingern har ett perforerat innerrör och en stoppning runt detta fungerar den också som en absorbtionsdämpare för de högre frekvenserna och plockar man bort 'stoppningen' så blir det ju ett vassare ljud - vilket du ville ha...
 

Joppen

Aktiv medlem
10 sept 2004
56
0
1
Man får tacka för all hjälp, vet inte riktigt vad man ska köpa eller om man ska vara nöjd som det är!