Pressmeddelande
2007-01-29
Fjällsäkerhetsrådet:
Racerskotrar - farliga och onödiga i fjällen
Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen. De bör hänvisas till racerbanor eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Fjällsäkerhetsrådet till regeringen.
Fjällsäkerhetsrådet är en samarbetsorganisation för 18 myndigheter och orga*nisationer, däribland Rikspolisstyrelsen, Naturvårdsverket och Snöskoterägarnas Riksorganisation.
- Vi har alla med stigande oro följt den tekniska utvecklingen av snöskotrar som säljs och används för allmän skotertrafik i svensk terräng. Ansvariga myndig*heter måste nu agera och sätta regler för vilken motorstyrka och vilka drivmattor som kan tillåtas i gemensam terräng, säger Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet.
Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor..
Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.
- Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman.
Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten.
Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet.
Fakta: Fjällsäkerhetsrådet består av representanter för Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, SMHI, länsstyrelserna i fjällänen, Civila Fjällräddarna, Friluftsfrämjandet, SLAO, Skidsäkerhetsrådet, SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation), Svenska Turistföreningen, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska Bergsguideorganisationen och Svenska Klätterförbundet.
Fjällsäkerhetsrådets kansli finns vid Naturvårdsverket.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet, 0708-29 64 50, ingvar.bingman@naturvardsverket.se
Jan Hultén, kanslichef, Fjällsäkerhetsrådet, 0708-39 97 88, jan.hulten@naturvardsverket.se
Suzanne Kolare, informatör, Naturvårdsverket, 08-698 16 97 0708-26 16 97, suzanne.kolare@naturvårdsverket.se
2007-01-29
Fjällsäkerhetsrådet:
Racerskotrar - farliga och onödiga i fjällen
Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen. De bör hänvisas till racerbanor eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Fjällsäkerhetsrådet till regeringen.
Fjällsäkerhetsrådet är en samarbetsorganisation för 18 myndigheter och orga*nisationer, däribland Rikspolisstyrelsen, Naturvårdsverket och Snöskoterägarnas Riksorganisation.
- Vi har alla med stigande oro följt den tekniska utvecklingen av snöskotrar som säljs och används för allmän skotertrafik i svensk terräng. Ansvariga myndig*heter måste nu agera och sätta regler för vilken motorstyrka och vilka drivmattor som kan tillåtas i gemensam terräng, säger Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet.
Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor..
Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.
- Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman.
Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten.
Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet.
Fakta: Fjällsäkerhetsrådet består av representanter för Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, SMHI, länsstyrelserna i fjällänen, Civila Fjällräddarna, Friluftsfrämjandet, SLAO, Skidsäkerhetsrådet, SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation), Svenska Turistföreningen, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska Bergsguideorganisationen och Svenska Klätterförbundet.
Fjällsäkerhetsrådets kansli finns vid Naturvårdsverket.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet, 0708-29 64 50, ingvar.bingman@naturvardsverket.se
Jan Hultén, kanslichef, Fjällsäkerhetsrådet, 0708-39 97 88, jan.hulten@naturvardsverket.se
Suzanne Kolare, informatör, Naturvårdsverket, 08-698 16 97 0708-26 16 97, suzanne.kolare@naturvårdsverket.se
Last edited: