Metalliskt ljud vid högre varv

br250t

Medlem
5 mar 2007
12
0
1
Luleå
Hej
Jag har en antikvitet (BR250T) som går finfint men det uppstår ett metalliskt oljud vid högre varv. Vet ej varvtal men det är vid ca 10-15km/h, och då går den bara 50km/h!
Kan det vara något i variatorn eller kanske ett motorfäste? Andra förslag?

/mats
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
är inte det orginal på alla lite äldre yammor? alla jag har kört låter då så från variatorn!
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Kan vara drivaxellagret (nere, vänster), bussningen i sekundärvariatorn. Eller primärvariatorn som skrammlar, det är vad som brukat "skrammla" i yammorna jag pillat i. Är det ett mer "durrande" ljud kan det vara något boggiehjul som börjat ge upp.
 

br250t

Medlem
5 mar 2007
12
0
1
Luleå
Kan vara drivaxellagret (nere, vänster), bussningen i sekundärvariatorn. Eller primärvariatorn som skrammlar, det är vad som brukat "skrammla" i yammorna jag pillat i. Är det ett mer "durrande" ljud kan det vara något boggiehjul som börjat ge upp.
Det kommer från vänstra sidan och är ett hårt metalliskt ljud, inte durrande och det verkar vara i synk med motorvarv eller variatorvarv (primär antagligen). Som att något börjar vibrera vid högre varv, nästan som att knacka med hammare på städ, fort som fan.

Boggie - nja inte durrande
Drivlager - borde inte det "klappra" mer
Sekundär - då borde det synka med farten hellre än motorvarv, skall kolla
Primär - troligt

Kan det vara något på motorn? Motorfäste? Kylkåpan runt cyl?

Tack för tipsen, skall kolla!
:)