min zr tänder inte

Ragger

Medlem
27 nov 2009
16
0
1
östersund
jag va ut och skulle starta min skoter i dag men den tände inte till nått ,
den har gnista. å får soppa vad är det för fel ,,,, :dizzy:
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ingen lätt fråga precis. Är den sur? Dom där modellerna brukar kunna bli det om man står och drar och dom inte hoppar igång direkt.
Men du får nog komma med mer info, kan ju vara tusen grejer.
 

Ragger

Medlem
27 nov 2009
16
0
1
östersund
jag har bytt tändstift. och kollat att den får bensin , den har gnista när jag tar ur stiften och kollar, sur , hmm nja de tror jag inte att den är . den tänder till en gång när man dra i snöret sen är det som stängs av . drog lös bensin slangen och kollade . å den pumpade bensin . apv wiren har gått av är det nått med dom som gör att den inte går i gång ? låter iof konsigt men va vet man .
finns det några felkoder att läsa av och hur ?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Om den gick utan problem när du ställde bort den är det inget stort fel. APV-wiren bör du byta iaf. Jag tror också på soppan. Prova spruta startgas i cylindrarna. Byt stift.
EFI sprutar in soppa så länge du drar och har tändning på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Lufta ur ordenligt med tändning avstängd och stift lös....,,dra tills du inte ser surhet spruta upp som moln ur tändstiftshålen.

I värsta fall om den inte sedan går igång..Kan du måsta köpa Typ Ngk b9eay för att få igång skiten..jag vet inte om du får åka dom stiften ,,men tror det??? Dom är faktist rätt bra för surhet.. Annars rek jag bosch som hållbara stift i alla väder. Champion också.. Kör du NGK av något annan bet än eay så får man garanterat släckta stift och byta som kallsånger.. .. Jo just ,,,,Du kan evnt få liv i dom om du eldar våldsamt på stiften.. Gärna med gasol/butan låga...Tändare ger så mycket sot,,,men i värsta fall kör tändare :tsk:

Upprepa urluftning offta! Och startgas gör livet lättare:biggrin1::biggrin1:
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Om den tänder av snapsning/startgas och sen dör och du inte får igång den på soppan i tanken är väl risken rätt stor att du har fått vatten i bränslet.
En grej som underlättar är det Boost III är inne på, värma stiften. Jag gjorde det enkelt för mig i fjol och varmkörde en annan skoter och tog sen stiften därifrån. Då hoppade skräpet igång och efter lite urgasning/övertalning blev det bättre.
 

Ragger

Medlem
27 nov 2009
16
0
1
östersund
tack för alla svar . min skoter va så sur att ja va tvungen att dra typ 2 min . sedan så startade den å när den gjorde de så gick den as dåligt. så dom stiften som satt i då dom kaserade jag även fast att dom var alldeles nya för jag vill inte riskera att bli stående i vinter någonstans . jag kopplade ur soppa pumpen medan jag drog.