Mindre munstycken.

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Har inte alls tänkt ge mig in på detta men är ändå nyfiken.

Har hört att från fabrik så har skotrarna 2 till 3 storlekar för stora munstycken i förgasarna. Så om man ska optimera så byter man till mindre munstycken. Resultatet skall då bli mer hkr och bättre soppaekonomi. Orsaken skulle vara att tillverkaren vill vara säker på inte motorn ska skära under garantitiden och särskilt inte under inkörningen.

Är det någon som vet om detta stämmer?

En fråga till: Vid inkörning av nya kolvar rekomenderas att man har 2 % extra olja i bensinen (även med oljeinjection) under den första tiden. Gäller det då samma för NYA skotrar? Finns det några sådana rekomendationer/tips?
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
Svar på fråga ett; Ja det stämmer,munstyckena är större på nya maskiner
Fråga två; 2% extra i tanken både vid byte av kolv/motorrenovering och nyinköpt maskin
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
En bra regel är att om man inte vet säkert hur mycket man kan gå ner på munstyckena, är det bättre att låta bli att ändra. Enda sätten att vara säker är att använda avgastempmätare eller mäta BSFC, och BSFC faller bort direkt OM man inte åker till någon som kan kolla den, ex Mulle. Nu gäller det naturligtvis bara högfartmunstyckena eftersom det troligtvis (med 100% säkerhet) inte finns någon i detta avlånga land som fått skotern att SKÄRA med för små lågfartmunstycken, då är det något annat fel. Så dessa kan man experimentera med lite hur som helst. OBS nu pratar jag INTE om nålen, den är farligare än högfartmunstyckena att ändra, eftersom det är dessa vi använder vid den kritiska tidpunkten för motorskador. Om det nu inte högfartstester på sjön med konstant fullgas, då gäller BARA högfartmunstyckena. Sätt dit en avgastempmätare och exprimentera med olika munstycken, både låg- högfart. Naturligtvis ska man också ändra på nålarna, men bara ändra EN sak före varje provkörning, och kontrollera tempen NOGA vid varje provkörning, så den inte hinner gå varm=avgastempen=skära. Ett bra tips är att föra diagram på tempen, och utföra försöken vid (ungefär) samma yttertemperatur, då VET du vad som händer, och är inte ute i "mörkret" och famlar. OM man gör dessa tester så ser man att många olika "garage" teorier försvinner lika fort som kall öl på midsommar. :)
Nu påverkas naturligtvis alla ingrepp i förgasarna av de minsta förändringar, som att ex. lågfartmunstyckena förändrar även avgastempen på fullgas, men den påverkan är så liten att den är försumbar.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Som jag började att skriva så tänker jag inte ändra något på min maskin som gått endast 160 mil och är som ny:)D ). Jag är mest bara nyfiken och intresserad i största allmänhet, kan ju komma till nytta någon gång i framtiden. Kul att läsa era svar. Tack