Missljud efter renovering!

J_J600

Aktiv medlem
4 feb 2007
52
0
1
har bytt 1 kolv efter ett raas.plockade ihop allt idag,och startade..då hördes ett knackande ljud från den cylinder där jag bytt kolv,så jag blev tvungen att stanna motorn direkt!Tog upp stifften,och såg att dom blivit våta av kylarvätska!!Varifrån kommer missljudet,och var kan vätskan komma in?Snabba svar tack!
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
När man renoverar byter man oftast bägge kolvarna. Börja med att ta av toppen igen och kolla om den tar in kylarvätska där. (har du moment dragit toppen?)
Missljud kan komma ifrån veven med om det var den som gjorde att den haverera eller om du nu inte rengjorde hela motorn efter raset.
 

J_J600

Aktiv medlem
4 feb 2007
52
0
1
Det var kolven som for..därför skar den!Alla bitar från kolven for ut genom avgaskanalen!!Därför har troligen inget åkt ner i veven...men vet inte varifrån missljudet annar kommer ifrån!
 

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
42
Hammerdal
när det kommer vatten in i cylindern så trycks det ihop mellan kolven och toppen och då blir det stopp därför knackar den kör inte så har du otur så har du redan knäckt staken eller veven vatten förbränns inte så bra

mvh thomas
 

J_J600

Aktiv medlem
4 feb 2007
52
0
1
Tackar! Tog av toppen ikväll..vatten hade tränkt in i cylindern!Men förstår inte hur kommer ditt när man har ny topp packning och den satt rätt...Är det bara att sätta ihop på nytt och prova eller??
 

J_J600

Aktiv medlem
4 feb 2007
52
0
1
Jahaa..ska sätta på toppen i daa å ny packning,så får man hoppas den e i skick!
 

J_J600

Aktiv medlem
4 feb 2007
52
0
1
Monterade tillbaka toppen idaa...spännde med 29nm!!När de var dax att provstarta,han jag ha igång den ca5-10sek.så började den knacka igen...stänged genast av den!!Tog upp stiften,och samma sak..vatten på stiften...var slipper vattnet in?? det kommer vatten till båda cylindrarna..Vattnet läger sig över kolvarna och därifrån kommer troligtvis knack ljudet!Den går rent tills vattnet börjar cirkulera, då börjar den knacka!!Tacksam för svar!!!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Monterade tillbaka toppen idaa...spännde med 29nm!!När de var dax att provstarta,han jag ha igång den ca5-10sek.så började den knacka igen...stänged genast av den!!Tog upp stiften,och samma sak..vatten på stiften...var slipper vattnet in?? det kommer vatten till båda cylindrarna..Vattnet läger sig över kolvarna och därifrån kommer troligtvis knack ljudet!Den går rent tills vattnet börjar cirkulera, då börjar den knacka!!Tacksam för svar!!!
kan ju vara møjligt att din cylinder har spruckit..
ta løs cylindern och kolla igenom det noga.

eller så kan det var packningen /gummit som gått.. annars så KAN du prøva med lite motorsilikon och sætta det på packningarna och se om de læcker igen nær du skruvar ihop det och startar det..