Mitt första skoterköp, hjälp mig i denna djungel!

ChristofferO

Medlem
15 jan 2024
5
0
1
31
Sverige
hej på er alla kunniga!


Det har blivit dags för mig att köpa min första snöskoter och jag blir fan inte klok på alla modeller hit och dit!

Jag är ingen jättevan skoterförare, jag körde familjens skoter när jag var yngre, 8-17 år (32 idag) men intresset och suget har kommit tillbaka då vi har en fjällstuga som det blir mer och mer besök till.
Vad ska jag köpa? Märkena jag tittat mest på är Polaris och Ski-doo men vill veta vilken av alla modeller ni rekomenderar? Jag gissar att det kommer bli en hel del ledkörning men även ut i lössnön och leka. Så både lössnö och ledkörning. Vilka/vilken modeller passar bäst?!

kommer köpa en begagnad maskin hos en återförsäljare så jag tar gärna emot tips och råd på vad jag ska titta på och vad jag bör ställa för frågor.

Kan avsluta med att jag inte är en höjdare på att skruva med fordon heller! 😂


Allt gott!
Chr
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Kommer du att köra själv på skotern eller ha passagerare som behöver kunna sitta bakom dig? Finns det något behov av att dra någon tyngre pulka/kälke efter den (typ pulka med folk i eller kälke med ved eller annat tungt)? Vilken budget har du?
 

ChristofferO

Medlem
15 jan 2024
5
0
1
31
Sverige
Kommer du att köra själv på skotern eller ha passagerare som behöver kunna sitta bakom dig? Finns det något behov av att dra någon tyngre pulka/kälke efter den (typ pulka med folk i eller kälke med ved eller annat tungt)? Vilken budget har du?
Tjenare! Tanken är att jag ska åka själv på maskinen. Möjligtvis två ibland men främst själv. Nej, inte dra någon pulka eller ha en slädebakom.

Allt under 110.000 :- men inte heller nånting som rasar efter 500 meter. Ja, du förstår säkert vad jag menar.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tjenare! Tanken är att jag ska åka själv på maskinen. Möjligtvis två ibland men främst själv. Nej, inte dra någon pulka eller ha en slädebakom.

Allt under 110.000 :- men inte heller nånting som rasar efter 500 meter. Ja, du förstår säkert vad jag menar.
Hade kikat på Lynx Boodocker RE, Ski-doo Freeride och Polaris SKS. Då kan du ha roligt på både led och i lössnön. På Lynx/ski-doo finns smidiga dubbeldynor att köpa till om ni vill åka två bekvämt.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
I och med att du är en rätt ovan skoterförare så hade jag nog främst inriktat mig på en Lynx/Ski-doo med 600-motor i alla fall. Du kan nog få en Lynx/Ski-doo med 850-motor också för de pengarna, men jag tror det är lite för mycket motor för en ovan skoterförare. Lynx/Ski-doo med 850-motor är rätt aggressiva på gasen, vilket är roligt och bra när man är van, men kan vara skrämmande och göra det onödigt svårt i början om man är ovan. Du kan alltid byta till en skoter med 850-motor längre fram, ifall du skulle känna att 600 är för lite.

Vad gäller Ski-doo så skulle jag nog rekommendera Ski-doo Backcountry (kan även kallas Ski-doo Renegade Backcountry) med 600-motor. Så lång matta som du möjligt, men minst 146". Även Ski-doo Renegade som inte är Backcountry, men minst 146" matta, kan nog fungera. Men vanliga Ski-doo Renegade är inte riktigt lika bra att köra med i lössnö som Ski-doo Backcountry pga. bredare mellan skidorna och oftast lägre kammar på mattan.

För Lynx så är Lynx Xterrain 3700 eller 3900 med 600-motor eller Lynx Boondocker 3700 eller 3900 med 600-motor ett bra val.

Ovanstående modeller från Ski-doo och Lynx är inte bäst på vare sig ledkörning eller lössnökörning, men klarar bägge bra ändå utan att vara dåliga på något. Det finns bra dubbeldynor att köpa till dessa modeller, om de inte redan är utrustade med sådana. Köp så ny som möjligt och som gått så få mil som möjligt. 600-motorerna som sitter i Lynx/Ski-doo är erkänt hållbara och om du köper en så pass ny skoter med 600-motor att den kostar kring 100-110 000 kr så bör den hålla rätt många år för dig utan att du direkt behöver skruva något (förutom årligt underhåll, som du förvisso kan lämna in den till skoterverkstad för att göra också).

Gällande vad du bör fråga/titta på när du köper från återförsäljare, så kolla allmänt skick att ingenting verkar vara böjt eller skadat, alla kammarna på mattan finns kvar och det inte finns några skador eller sprickor på den samt fråga om den är servad årligen. Ja fråga om det finns några fel eller problem med den och om motorn går bra också. Köper du från en återförsäljare så lär du få åtminstone 6 månader garanti när du köper så pass ny begagnad skoter, så du lär hinna märka om något inte fungerar som det ska under den tiden hur som helst.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
+1 på någon 600/650-modell. Men om du är ovan så undvik summit/RMK med smalaste framvagnarna, dom är tämligen oroliga på led, är du ovan förare och försöker skjutsa på en sån, (och dessutom kanske en ovan passagerare som inte är med och lutar åt rätt håll), kan jag nästan garantera några vurpor.

Så någon Renegade/Backcountry eller X-terrain med 600R-motorn och 38-40" framvagn, alt någon Polaris SWB Assault 650 el liknande, kommer säkert sitta som en smäck!
 
Reactions: mattgojohn

ChristofferO

Medlem
15 jan 2024
5
0
1
31
Sverige
Tack till er tre som har svarat! Måste läsa på lite vad allt betyder osv. ”Gå varm” och lite såna saker som jag inte är så insatt i. 😅 Skotern jag har tittat mest på är väl egentligen Ski-doo Summit men en sån maskin är alltså inget alternativ om man ska åka både efter led och bege sig lite utanför leden?

jag kan tillägga att det kommer åkas som mest i Idre!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag kan ju säga vilka som kyler för dåligt på hård led. De jag nämner är rena lössnömaskiner med dålig kylning på hård led.Ägarna av nedan maskine kan ha mont extra kylare och då kan man köra led men de är bara ca 2-4% av alla beyh lössnö maskiner. Jag har faktiskt extra mont kylare på min pro rmk lössnöare.

Brp Skidoo Summit
Brp Lynx Boondoocker
Polaris pro rmk serien
Arctic cat m8000 hardcore

Vill du ha så nära ovan nämnda lössnöare men med bra kylning och ofta elstrart så är de de som folk redan nämnt.'
Brp Skdoo freeride'
Brp Lynx Boondocker RE
Polaris sks
Arctic cat m8000 ltd serien