modeller 03 och framåt som har inkapslade vevaxelslager, vilka?

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
vilka modeller av skidoo från 03 och framåt har inkapslade vevaxellager, vore bra att veta då jag hört skrämmande historier om detta fasansfulla fenomen :p
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag skrev svar på det i din förra tråd som du tog bort.

Första var -99 600 och sen är det alla tvåtaktare som har lanserats sedan dess.
2003 var det alltså alla utom möjligtvis nån enstaka 503f som kanske fanns i nån bredbandare
550f kom 2003 och den har också kapslade lager.

Tänk på att ungefär varannan såld skoter efter 2003 är en ski-doo eller lynx där alla tvåtaktsmotorer har kapslade lager.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Som dom säger så har i princip alla BRP maskiner efter -99 det. Men jag skulle inte vara jätte orolig om jag var du. Visst kan det vara ett problem. Men så länge packboxarna är hela ska du inte behöva vara mer orolig än med någon annan skoter.
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
precis, men nu antar jag att de är svårt att veta om packboxarna är trasiga utan att ta upp motorn...
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Njaa, jag skulle säga att det räcker med att kika bakom magnapullen och bakom primärvariatorn. Är det inte kladdigt av fett bör du vara säker. Dock finns det givetvis packboxar inne i motorn också. Men dessa brukar hålla bättre.
Detta beror givetvis på hur långt den gått och om man sprängt någon rem (corden lindar sig runt veven och trasar sönder packboxen) samt om det är en 6 eller 800. En 800 skulle jag ta upp direkt jag köpt den om den gått över 4-500mil oavsett. Däremot en 600 skulle jag inte vara lika orolig.

Givetvis skrivs det om dem som rasat långt innan dessa miltal, men man bör också tänka på det sålts en satans massa brp maskiner. Tänk bara alla som inte hänger här på forumen. Jag säger inte att problemet inte finns, men däremot är det få som går in och skriver att allt fungerar prima....
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Jag har precis rivit min 600 -03.. Inget fett alls i magnetlagren, inget fett på tändplattan? Inget fett vart jag kunde se.. Packboxen såg hel ut, inget kladd... Fettet är bara borta, det inre lagret hade blånat av värmen..

-Tur! jag hade nog inte kommit så långt kommande vinter.
Nu har jag borrat oljekanaler och kör med okapslade lager.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jeppo,
när du tog bort det blånade lagret, du la inte märke ifall packboxen in mot cylindern var paj?
fettet kan ju ta den vägen också-...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
jeppo,
när du tog bort det blånade lagret, du la inte märke ifall packboxen in mot cylindern var paj?
fettet kan ju ta den vägen också-...
Hade ungefär samma tendens på min som jag rev. Hade en seriös motorslipfirma som tittade på axeln och bytte några lager. Fettet var bara borta. Inge fel på variatorsidan. men inte alls mycket fett kvar. mag sidan var skuren för min del. Hade också tur som klöv motorn i tid.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Melmaq, nej inte vad jag kunde se! Men mycket kan ju ske med 8k rpm på axeln.
Idag har jag iaf plockat ihop botten igen, nu med nya lager med fritt flöde rakt igenom!