Modifiera sx 600 för bättre snö egenskaper

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Jag har funderat på att handla en sx 600 -98 nu till helgen.

Funkar det "bra" att få den att gå vettigare utanför led om man dels sätter på ett par vettigare medar/skidor (Typ mountain max skidor eller ett par CTRL skidor) och dels höjer den i boggi´n?.

Tänkte om man höjer/sänker (tolkningsfråga) boggi´n typ 3 cm fram och 6-7 bak. Ger det någonting?
Sen ev förlänger boggi till 325 (44mm) eller till 345 ( 32 mm).

Efter de modifikationerna borde den väl ta sig hyffsat, allafall bättre i snön?
Något man bör tänka på? Är det så lätt som man kan tro eller är en sån här modifikation bara som att elda åt kråkorna. :hmmmm:

Tacksam för svar

Mvh
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det första du ska göra är att köpa quick rods eller göra om kontrollstagen i boggien. Sen ska du köpa 8 kuggs non-slip, 44mm matta och bättre skidor, tex yamahas MTX, SLP PP, C&A (vet inte vad deras skidor heter).
Med dom där grejerna gjorda så går den riktigt bra i snön.

Kom ihåg att för att få den där att gå i snön är non-slip ett MÅSTE, för annars kommer den bara kugga över hela tiden.
 

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Jag har tillgång till CNC-fräs, svets/svarv, lite allt möjligt.

Men en höjning! typ 3cm i framboggie och 6-7 cm bak. Det är värt/fungerar?

De här quickrodsen. Hur fungerar (och vad är deras uppgift) dom och hur ska dom modifieras?

Vad tror du non-slip kosta på ett ungefär? Du kanske har någon länk?
De är lite "budget" bygge de här :) Tänker inte slänga ut en mindre förmögenhet på en gammskoter. Är man student så är man, "tyvärr".
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vi tar kontrollstagena först då.
Dom sitter nästan längst bak i boggien. Dom gör så att boggien är väldigt hårt kopplad. Men då du har tillgång till svarv och svets så är det lätt fixat med original stagena så du får mindre koppling. Alltså slipper du leta quick rods.

Det här är quick rods, dom är ställbara. Dina stag ser inte ut så här och är inte ställbara. Men går du och tar en bild på dom och skickar till mig (sewe_77@hotmail.com) så kan jag göra en ritning på dom så du vet hur du ska göra.


Sänk ner boggien 5cm längst bak, 2,5cm i mitten och det främre fästet rör du inte. Då skulle du behöva höja den lite fram också.

Non-slip + 44mm matta går på ca 6000-7000kr. Blir en enorm skillnad på maskinen med det.
 

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Okej! Ja nu ser ja, tack för förklaringarna/svaren :)

Som sagt så har jag inte skotern (än), utan funderar på den! Vill veta först möjligheterna för att få den "snö duglig", alltså om affären är "värd" eller hur man nu ska formulera sig :)

Ska man göra kortare eller längre stag jämfört emot originalstagen? Tack för länken till ritningen, göra ett par sådana (alternativt modifiera de som redan sitter i boggin) är nog inga problem!

Det finns en matta ifrån en renegade -09 till salu här i "byn" en 348*40*3,2 2,86 delning för en rimlig peng . Tänkte förlänga boggien, smälla dit mattan och sen på med ett par CTRL skidor som en vänn har till salu.

Om nu mattan ens passar? vad för mått får det vara, vilka som passar på skotern? tänkte typ bredd, delning och ev max kamhöjd?

Det borde väl ändå vara en lagom "uppgradering" på maskinen? nya skidor, förläng och höja boggie.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Yamahas originalbelte(matta) er 307*38*25 med 2,52 i delning.

Må vel bytte drivhjul om du skal ha ski-doo belte.

Mvh

Ole Bach
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Höja boggien gjorde offantligt mycket brevid spåret måste jag säga. Men största skillnaden gör det nog om du byter matta och drivhjul.



 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Ja, framvagnen är höjd ca 3 cm iom att jag satte in Öhlinsfjädrar. Mittre boggiefästet är nerflyttat 2,8cm och bakersta är med hjälp av dropbrackets nedflyttat 5,7cm.
Mvh Linus