Modifiering av Nytro MTX till vintern (Challenger Extreme)

linusmedstortl

Aktiv medlem
16 mar 2010
62
0
6
kopparberg
Hejsan, Nu börjar vintern närma sig (i mina drömmar iaf:blink1:) Och till denna vinter så måste det hända något med min original nytro mtx 153" - 09.

på listan står det:

Byta skidor.
byta matta.
och även göra något åt mina fruktansvärda fotsteg.

Men det stora problemet med denna modifiering är att jag inte har någon riktig koll om vad som måste bytas ifall jag ska byta till en Challenger Extreme. Måste man byta drivhjul? tex. Ni som har bytt på era maskiner får gärna säga vad som behövdes göras.

Sen undrar jag även ifall ni vet ifall det finns någon affär här i sverige som kan ta in fotsteg från usa. Jag vill nämligen ha Skinz fotsteg.

Mvh Linus andersson​
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland

EricM8

Aktiv medlem
9 dec 2010
66
0
6
Älvsbyn
mattan går bra att byta utan att byta drivhjul, men om du har några planer på att bygga turbo i framtiden eller att dom är nötta rekomenderar jag dej att sätta dit avidhjul när du lika river ner den! :)
 

linusmedstortl

Aktiv medlem
16 mar 2010
62
0
6
kopparberg
Okej tack så mycket allihopa! Mer frågor om mattan: det verkar som att folk sätter på mattor som är mycket bredare än original, typ 41 eller vad dem köper. Går det verkligen bra ? :O
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Nya Challenger Extreme mattorna använder ett annat mönster (insidan av mattan) och kräver andra drivhjul.
Dock passar de nya Avid drivhjulen både nya challenger extreme och orginal mattan.
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
såg annonsen på blocket från ntc ,men det är väl dom vanliga no-slip hjulen? men dom kanske har fler och välja på om man ringer..
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
De går att få dit en 41:as matta men kräver modifiering av droppbrackets. Samt vända på ngn nit längst inne i bandtunneln. Jag fick även byta ut några bultar mot vagnsbult.