Motorhaveri Dragon 700 (bilder)

EET_FUK

Aktiv medlem
8 feb 2007
56
0
1
Leksand
Det blev ett tråkigt stopp i säsongen.
Av skadorna att döma så har det lossnat bitar från kolv och cylinder som har hamnat i vevhuset och slagit hål där.Vevpartiet verkar ha klarat sig bra, inget missljud eller glapp i lagrena, och allt snurrar perfekt, så det borde gå att stoppa tillbaka sen

Skulle vilja ha lite råd hur ja ska gå vidare med detta enklast och utan att det kostar en halv förmögenhet:)
Fundrar på om det skulle gå att låta nån kunnig TIG-svetsa hålet och sedan slipa det fint, kan det funka?
Gällande cylindern så är det väll att få tag i en utbytes eller begagnad, nån som har tips eller en till salu?
Tack på förhand :)
/mvh Martin

DSC00420.JPGDSC00419.JPGDSC00418.JPG

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
1 ny cylinder tror jag du behöver, den andra kan du nicasila om. Vevhuset (blocket) känner jag mig osäker på.. Har din skoter gått utan olja eller vad har riktigt hänt ?

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
Huvva får ryssningar när jag läser det dära ;P har en likadan skoter som gått 250 mil , det värsta jag skulle kunna tänka mig är att något sånt där händer !
Hur många mil hade din gått?
Fått reda på orsaken till haveriet?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Det kan fort vara cylindern som är boven i dramat, på 800orna så är det väldigt ofta cylinderskirten som går av, faller ner och orsakar ett generalras.. Din cylinder är skrot, ingen nicasil-firma kommer ta på sej fixa den. Det enda jag kan tänka mej är möjligt göra åt den är att stålfodra den. Koll med någon firma som gör detta.

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
en bekant råkade ut för samma sak fast bara att kolven gick i 2 delar o slog hål i blocket som var ca 1x1cm fick hjälp av en som svetsar stridsbåtar o han var tveksam först men fick till det till slut. o nu har den gått denna sesongen iaf. föreslår att du köper ny cylinder o block.
Dessa dragon 700 motorer är ju känd för sin skottsäkerhet men det finns ändå några enstaka fall där detta kan inträffa. tyvär så är det bara o gilla läget.
Han beställde från ronniesmailorder.com för inte en så dyr slant.

EET_FUK

Aktiv medlem
8 feb 2007
56
0
1
Leksand
har skickat bilderna till både Blixtens racing och Racingkonsult, båda säger att dom kan reparera den trasiga cylindern utan problem för 2800kr resp 3100kr.
Vad tror ni om det och vad kan man vänta sig för resultat tro ?