Motorn tappar plötsligt varv för att nästan dö.

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Ännu en fråga/problem har dykt upp.
Sist jag var ute och åkte med dottern så började skotern efter halva turen (ca 45min) att bluddra, tappa varv för att nästan dö. pumpade jag lite på gasen en stund så kom den snart upp i varvtryck igen. detta hände sedan några ggr till på denna hemväg. Vad kan detta bero på?
Om det hade varit min Jeep så hade jag börjat kolla insuget, luftfilter, soppafilter etc. Men jag hittar inget luftinsug och luftfilter på denna skoter, var sitter sånt?

Och vad kan det egentligen vara som får detta att hända?
Kan det vara så att jag helt enkelt oftast kör för sakta, jag åker oftast med ungarna och då går det aldrig fortare än 45-50 men oftast runt 30.
Modellen är ju en EFI så den skall ju sköta blandningen bäst själv, jag har 95oktan i tanken och nån mobil olja i oljetanken.
Skall ut en tur nu igen med dottern, men vågar nog inte åka långt.
Får se om det dyker upp igen eller inte.

All input mottages tacksamt.

Mvh
Peter
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
inte så att motorn går varm då??

du har ett insug.men de ser inte ut som på bilar..på skotrar är de endast en luftburk.de är inge filter i den..denna sitter bakom motorn.och framför den sitter de på din maskin "injektorer"..ser ut som förgasare nästan..fast mindre..

om de är något vid insuget så ska de vara att dina insugsgummin är slut (sitter framför injektorerna)..fast på motorn.
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej.

Tack för svar.

"Inte så att motorn går varm då??"
Jag har ingen tempmätare i samma mening som på en bil så jag kan inte se om den är varm. Finns det nån varningslampa?

Jag har nu varit ute på tur med dottern igen, på en ganska slingrig och guppig väg. även om jag vill så kan jag inte köra fort på den. Efter en 3-4km så börjar den bluddra och tappa kraft igen. Pumpar jag med gashandtaget så kan jag få upp den i varv efter en stund, men den vill gärna börja bluddra igen, vid två tillfällen kunde jag inte pumpa upp varvet utan skotern dog. Den startar dock igen på första rycket och går då jämnt och fint på tomgång. men så fort jag gasar lite för att åka iväg så börjar den bluddra. Så jag vänder om och börjar åka hemmåt igen. Skotern uppför sig nu likadant tills jag hittar ett fungerande läge vid 30kmh, varken lägre eller högre går för då börjar den bluddra igen.

Jag kommer hem och dumpar dottern, låter skotern stå still i ca 5 minuter innan jag drar igång den igen och sticker ut själv. Nu tar jag en annan led som är lite bättre och där kan jag med denna skotermodel och min nybörjarkunskap hålla mellan 50-70 men inte snabbare. Med detta gaspådrag, varvtal och hastighet så går skotern hur bra som helst, inget bludder, blixtsnabt svar på gasen, axxar som en raket, ja allt känns som det skall. Kör så i kanske nästan 6-7km för att då vända om. På vägen tillbaka tar jag det lite lugnare, lägger mig i 30-40kmh varpå den börjar bluddra igen.

Så jag kan alltså köra bra när jag kör 50 eller snabbare, men ner under 40 så börjar skotern bete sig illa. Dock inte på en gång utan det tar några kilometer innan det börjar bluddra.

Jag antar att det inte skall vara på detta viset, man skall väl kunna köra sakta utan problem? Jag menar på vissa leder häromkring är det omöjligt att köra fortare än 20-30 som mest.

Nånstans känns det nästan som att den blir sur, kan det stämma?

Jag hittade nått som ser ut som en brygga som sitter ovanför något som ser ut som förgasare. I ena änden på denna brygga sitter nått som ser ut som en rund klocka eller liknande, och till den går det en gummislang stor som ett sugrör och som är öppet i andra änden. jag antar att den tar in luft där? Den såg i allafall frisk ut.
Kan det vara att EFI enheten är slut? stiften?


Blev långt inlägg igen, men all info kan vara viktig.

Mvh
Peter
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Stiften lär inte vara hela svaret men när den bluddrar under körning så stanna av, skruva lös stiften och se om de är blöta (vilket jag tror att de är). Har du fräscha reservstift (bör du ha, skaffa det annars) så byt och se om det gör skillnad. Då vet du iallafall lite mer om problemet.

Jag har en Firecat 500 som hade ett liknande problem som ditt, dock inte lika jävligt. Det var ingen EFI utan en med förgasare. Dels var den lite svårstartad men framför allt gick den dåligt på lägre varv. Fick mätt upp statorn men den var okej. Fortsatte med tändspolen och - bingo.

Vid ohmmätning mellan tändkablarna visade mätaren ingenting, dvs ingen kontakt. Visade sig att den ena tändkabeln var av (!) i infästningen till spolen. Så den hade agerat som ett extra tändstift, på höga varv räckte spänningen till för att slå över i den trasiga kabeln, på lägre varv missade den en en massa tändningar.

Ohmmäta är gratis så det kan du ju testa. Om inte annat bra att utesluta orsaker.