Motorproblem xlt

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Hej,ny på detta forum.Köpte en xlt touring 600-97 som var körd ca.300km. med efter motorrenovering pga.bränd kolv.Han köra ca.10km så hände samma sak igen med samma cylinder(vänstra)+ kolvringarna fastbrända på mittencylindern.Verkar ju som den får för lite bränsle/smörjning men varför?Gasarna blev putsade vid renoveringen.Vad är original munstycke?sitter 240 i nu.Tacksam för tips
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Funderade också på det men den borde va ny också då det har blivit bytt lager när den renoverades fast den kanske är otät ändå.Kolven närmast variatorn var ganska ljus ovanpå,mitten ganska mörk och högra svart så det verkar som den får mindre närmare variatorn.Kollade bensinpumpen och det var lite vatten i den,kan det va boven tro?
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Tog loss variatorn idag,satt som :evil:.Var en hel del rost på axeln så tror inte tätningen blivit bytt så får hoppas det va den som läckte.Får hem delarna i morgon så det blir att plocka ihop den i helgen.
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Det blev 2nya kolvar,honade cylindrar,större munstycken,höjde nålarna,ny tätning på veven,oljepumpen inkopplad.Har kört några km.och allt verkar bra,stiften ser bruna och fina ut så får hoppas allt är i skick nu.Vid vilka varv skall den börja dra?ligger på 4400 nu och tycker det verkar högt.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vilken färg är det på fjädern i Primären? Kan ju vara bytt av nån tidigare ägare för att få upp tillslaget. Kan hända ja har nån bättre lämpad för lägre tillslag.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Min Indy Ultra Touring 700CC -97 har tillslagsvarv på 4200, titta förövrigt på en kompis Arctic Cat Cheetah 500CC -88 idag och den hade tillslagsvarv redan vid 3000.

Du har nog gjort klokt i att börja safe med större munstycken och höjd nål och därefter prova att dra ned på soppan. Min maskin gick ruggigt snålt (gick dock vanvettigt bra) när jag köpte den men jag fick gå upp till orginal 340 huvudmynstycke samt höjja nålen 2 snäpp (ligger på mitten nu) för stiften var kritvita innan dess. Nu är de i princip bruna, nått minimalt inslag av vit kan möjligen synas
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Har blå fjäder,det skall vara 4200 varv original så jag antar det är ok då.Kollade stiften idag efter körning så 2 är mörkbruna och det i mitten svart så den får kanske onödigt mycket soppa,har nålarna näst högst upp.Kanska borde prova sänka dom ett steg?
 
Last edited: