Motorras

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Själv fick man en dålig början på den här säsongen:-(

Var ute och körde igår med min Polaris Ultra -96, helt plötsligt rasslade det till i motorn och den tvärstannade. Öppnade huven och kände på variatorn och då satt motorn helt fast till den början. Inte bra!

Drog hem skotern och plockade av topparna, upptäckte då att kolven längst till höger (sett från förarplats) var sönderbränd. I avgasporten var det massor av spån från kolven. Efter att ha tagit bort cylindern upptäcktes massor av spån i vevhuset. Tagit bort detta men vad mer ska man göra? Är det vanligt att det bara blir skit av vevaxeln ? Motorn går nu att dra runt utan missljud. Antar att det kan vara lite lagerskador.....

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Skulle klyvt blocket för att kunna göra rent riktigt ordentligt och på så vis även kolla att lagrena är som dom ska. Sen skulle jag leta upp felet varför kolven blivit sönderbränd och sedan kraschat.

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Ska dela motorn och kolla hur det ser ut. Min fundering är om det är vanligt att vevaxeln blir skadad eller att lagren har skadats. Verkar bli en dyr historia om vevaxeln måste renoveras fullständigt.

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Jag fick rådet att spola ur lagrena med bromsrengörning för att få bort allt aluminiumskräp och sedan olja in igen innan montering.

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Hur får man loss svänghjulet? Har prövat med en riktigt rejäl avdragare men det verkar inte vara möjligt att få loss svänghjulet!!

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Svänghjulen brukar kunna sitta som fan på dessa. Prova värm lite i mitten av hjulet innan du sätter dit avdragaren. Eller prova värm mycke om den inte vill lossna. Vad du än gör så slå inte på själva hjulet då kan magneterna lossna. (själv lyckats med det innan man visste hur man inte får göra)

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Tack för tipset! Ska pröva med att värma. Dumt nog så har jag redan slagit lite på svänghjulet och nån magnet har lossnat:-(
Går det att sätta tillbaka magneten på något sätt eller är det bara till att byta svänghjul?