motorskruv av??

patatrik

Medlem
28 dec 2015
8
0
1
Hej,


Öppnade chassit vid variatorn och såg att det låg en stor skruv lös (av) på botten.

Tror jag identifierat den som en "motor monteringsskruv" enligt tråden nedan. Är nämligen en exakt likadan. Skruven är ju tyvärr av vilket gör att jag måste borra ur den på något vänster.


http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=148649


Fråga. vad tror ni det kostar att laga det här om jag lämnar in den?

Eller är det krångligt att plocka isär den för att lösa det själv. Verkar som man kanske måste plocka ut motorn?

Går det och beställa denna skruv i Sverige. Leta runt lite men hittar ingen skruv?

länk upskattas om ni hittar.

Tack på förhand
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
vart ska den sitta,ser du vart den kommer ifrån?
Du har inte skrivit vad du har för maskin men utgår från att det är nån polaris som på snowest,allting beror på hur händig man är,har du aldrib skruvat förut så kanske det kan bli problem,annars så är det bara att börja lokalisera vart den kommer ifrån och utgå därifrån,har du ingen som du kan ta hjälp av?
vart bor du?
pris på att lämna in e omöjligt att säga då du inte vet hur mkt skruva det handlar om,och skruven finns garanterat här i sverige
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Som kalle skriver behövs nog mer info. Om du har tur och skruven är av utanför skruvhålet kan du förmodligen gänga ur den med en tång då det inte bör vara nå spänn på bulten. Är den av inuti skruvhålet blir det jobbigare. Försök hitta vart den är av och kanske till och med lägg upp en bild så kan nog folk hjälpa dig. :)
 

patatrik

Medlem
28 dec 2015
8
0
1
Hej, jag var nog lite otydlig.


Det är en Polaris RMK 600 Shift iq 2009


Det är exakt den där skruven som är på länken jag länkade. Jag har inte själv lyckats identifiera var den sitter men den låg inne under variatorn så jag misstänker att det är denna (ser exakt likadan ut). Den har gått av ungefär mitt på det blåa..






Det vill säga att det är "troligen" nummer 19 på denna dock så finns det väl fler som ser ut som denna men verkar som att många haft problem med just den?





Jag har tittat runt på lite forum och man ska kunna komma åt denna från något annat håll än att behöva slita upp hela motorn.


Jag själv är rejäl nybörjare så jag kan inte säga exakt vad jag behöver göra.


Då kollar jag i en järnaffär eller liknande om de finns något och så får jag försöka plocka ner saker från sidan så jag slipper plocka ut allt (!). Det är ju vansinnigt många timmar om jag ska gå och låta en verkstad göra detta.


Är det ingen som har erfarenhet av att byta dessa typer av skruvar som har något tips hur jag lättast kan göra det?


Tror ni det går att köra utan en av dessa eller kommer det sluta att motorn börjar luta :amuse:??


Hoppas jag har förklarat något men det största problemet är att jag inte vet exakt vilken det är och jag har inte börjat riva.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Är det någon av dom skruvarna som du tror så kan du kolla ganska lätt genom att känna,är inte så svårt att åtgärda själv,bor du i närheten av Östersund så kan jag hjälpa dig,skruvarna finns nog att få tag på hos alla återförsäljare om man vill ha original annars så ta stumpen du har och ta med till en järnaffär,det blåa är locktite
 

patatrik

Medlem
28 dec 2015
8
0
1
Okej,


Jag bor tyvärr själv i Stockholm men har skotern i Vemdalenstrakten annars hade jag mer än gärna tagit emot hjälp.


Har lite hjälp och få på plats där men då kan jag nog inte förbereda så mycket mer.




Tack för svar.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Du bör inte köra med skotern. Risk att du sliter/sliter av remmen eller med ganska stor sannolikhet drar av någon annan motorbult.

Om du går till en järnhandlare och köper bult se till att köpa en med samma klass. Står stämplat på skallen på skruven. Säkerligen "8.8". Detta är vad skruven klara i sträckning innan den går av. Du vill ha samma eller förslagsvis högre då denna har gått av en gång bevisligen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På amerikanska skruvar kan det hända att hållfasthetsklassen inte är angiven med siffror utan med stansade streck på skallen.
Slät skalle - troligen 4.6
Tre streck - 8.8
Sex streck - 10.9

Se upp med att det är stor sannolikhet att skruven har tumgänga (UNC), försök inte vålda dit första bästa skruv som är ungefär lika stor utan kolla att gängstigningen verkligen är densamma som på den gamla (lägg dem med gängorna mot varandra så syns det på en gång).