Munstycken XLT -95

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Öppnade förgasarna igår och rengjorde osv för o kolla så att allt var bra, och då såg jag att det satt originalmunstycken i, dvs 210, på 2 av förgasarna o sen på den som sitter närmast variatorn satt det 220 på. Är det större på den för att den cylindern ska få mer kylning eller? Det konstigaste är ju att han som hade den innan sa att den var ombestyckad osv för det sitter pipor på den, så varför sitter det då original munstycken i? Han sa att den hade varit hos revelj racing och blivit bestyckad i förgasarna och variatorerna där.. Är det ett företag som brukar vara bra eller inte vet vad dom håller på med?

Nån som har pipor på sin XLT kan väl skriva vad dom kör med för munstycken..

Tacksam för svar!

//Peter
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Okej då borde nog jag byta upp mig lite! Har ni samma på allihopa förgasare då eller? Visst är det vanliga Mikuni 6-kantsmunstycken som man har i crossförgasare eller är det speciella till skoter? Vart kan man få tag i isåfall?

http://www.dasilvaracing.se/default.asp?pageId=3&catId=34&prodCatId=123&productId=1619

Dessa lär väl passa isåfall? Det är munstycket till höger antar jag eftersom det är mikuni..

Men ett annat problem är att den surar ner sig fort som satan när man ska starta den. Räcker med ett drag på halvchoke så är den sur. Jag har kollat nålventilerna och dom verkar vara ok. Kan det vara flotörerna som har sugit åt sig soppa och blivit för tunga?

Tacksam för svar!

//Peter
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
satt o sökte efter just detta ämne. tänkte det är ju bättre att återuppliva ett gammalt ämne än att göra ett nytt.

jag har Psi pipor i min xlt 93a o jag kollade o då satt det 200. jag tyckte de var lite lite för när jag kollade på Slp:s hemsida o piporna där så stod de att de skulle vara 240.
har jag på tok för lite eller ??
skotern har gått under 800mil men jag vet inte hur länge den har gått med piporna men jag kan tippa på över 200mil iallafal.
nån som har en tabbel ligandes där det står hur mycket större munstycken det ska vara på alla olika pipor till Xlt ??
taksam för svar, för det hjälper garanterat inte bara 1 person
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Som skrivet satt det 210, 210 och 220 i min när jag körde med PSI pipor, den gick bra i en hel säsong men jag satte i 240 strax innan jag sålde den.

Det kanske inte ska vara mer än så med PSI pipor trots allt? iofs sitter det 210, 210 och 220 original men jag vettefan..
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
okej jag tror jag har några 230 liggandes hemma så då blire skaffa ett 240 o kolla hur de blir. det stod på slp:s hemsida att man tilll ochmed skulle ta bort luftfiltret som sitter på huven. men men jag hopps den går bättre efter jag har borrat om cyllarna o köpt nya kolvar o packningar o renoverat primär variatorn.